State of Decay 2 review: Zombie-game met mankementen

De eerste State of Decay was een mooie indie-hit. Een kleine studio werkte een hele tijd aan een grote open wereld game, waarbij je moest proberen om in leven te blijven terwijl je omringd bent door zombies. Daarbij kwam je vaak voor lastige keuzes te staan. Vergroot je je community om zo een zombie-aanval te kunnen overleven? Of sluit je iemand buiten om zo de voedselvoorraad met minder man te hoeven te delen. State of Decay 2 gaat verder op die voet, maar probeert de lat op alle vlakken hoger te leggen.

Toch is de basis nog altijd hetzelfde. Je probeert met een paar mannen en vrouwen in een zombie-apocalypse te overleven. Dat kun je nog altijd in je eentje doen, maar het is ook mogelijk om coöperatief online te gaan spelen met een vriend of vriendin. Aan het begin van het avontuur heb je een vast verhaal, waarbij het één en ander wordt uitgelegd, maar daarna ben je al snel vrij om te gaan en te staan waar je wilt.

Grote wereld met veel mogelijkheden

En die wereld is behoorlijk groot, zeker wanneer je aan het begin te voet dingen moet afleggen. Je begint automatisch op een bepaalde plek waar je een kleine basis hebt. Via een paar questlines leer je de omgeving kennen en ga je scavengen.

Eén van jouw vrienden is namelijk door een zombie gebeten en het is aan jou om er voor te zorgen dat hij of zij (afhankelijk van de personages waar je je avontuur mee begint) in leven blijft. Daarvoor moet je een bepaald medicijn ontwikkelen en daar houd je je de eerste uren mee bezig. Na dit begin heb je wat meer vrijheid en zul je merken dat er een hoop dingen te doen zijn.

State of Decay 2

Continu bezig om je basis te verbeteren

Centraal daarin is jouw basis en de manier hoe je die ontwikkeld. Het doel van State of Decay 2 is simpelweg in leven blijven en om dat voor elkaar te krijgen is een goede basis een must. Daar kun je aanvallen van zombies van je afslaan, maar ook zorgt een goede basis voor extra eten om de overlevenden te voeden. Daarnaast kun je outposts gebruiken om bepaalde extra bonussen te genereren, zoals dagelijkse medicijnen of kogels voor je wapens. Het verbeteren van je basis en er voor zorgen dat iedereen zo gelukkig mogelijk is, is een doel op zich.

State of Decay 2

De spanning van in leven blijven

Toch zul je niet veilig in je basis kunnen blijven. Je hebt altijd te maken met tekorten en daarvoor moet je naar buiten gaan en scavengen. Daarbij zet je echter wel het leven van jouw personage op het spel. Als je even niet oplet, word je overvallen door een bende aan zombies en wanneer een personage dood is, dan ben je hem ook echt kwijt.

Omdat je tijdens het spelen niet vaardigheden en leert en je personage op die manier sterker maakt, ervaar je het echt als een verlies als iemand gedood wordt. Daarnaast is het ook lastig om te merken dat je voedselvoorraden in je basis opraken en dat de hongerdood op de loer ligt.

State of Decay 2

State of Decay 2 is technisch een bende

Het idee van State of Decay 2 is goed en als de game lekker zou werken, dan zou het ook echt een topgame zijn. Helaas is State of Decay 2 op technisch vlak echt een enorme bende. De framerate is om te janken, er zijn te veel plekke waar je tussen de rotsen vast kan komen te zitten en dan ben je de sjaak.

Ikzelf maakte de fout om aan het begin van de game met een auto een verkeerde afslag te nemen, waarna het ding in het ravijn stortte. Vervolgens lag hij gekanteld en kon geen kant meer op. En omdat ik nog geen wagens kon repareren, moest ik alles te voet doen. En dat is enorm vervelend.

State of Decay 2

Vaak niet duidelijk

Het is geen overbodige luxe om voor het spelen van State of Decay 2 wat guides te lezen, want in de game zelf wordt nauwelijks iets uitgelegd. Zo had ik totaal geen idee hoe ik van personage kon wisselen, terwijl mijn helden moe werden (blijkbaar moet je naar een bed lopen en die dan toewijzen aan iemand en dan kun je een ander personage worden). Daarnaast had ik geen enkel idee hoe mijn personages bepaalde vaardigheden konden leren om zo effectief te zijn met de tuin in mijn basis, waardoor mijn voedselvoorraden snel opraakten.

State of Decay 2

State of Decay 2 is nu te koop voor de Xbox One en pc. Wil je weten welke andere games voor de Xbox One de moeite zijn? Bekijk dan dit overzicht.