Jelle van Es | LinkedIn Gaming 15 sep 2017

Steelseries Qck Prism Review: muismat met lichtjes

Als je aan een pc-gaming setup denkt, dan denk je in eerste instantie aan een goede pc met een dikke videokaart. Vervolgens heb je een fijn beeldscherm nodig om al dat moois op te toveren. Een headset is handig om het geluid op te vangen en een dikke muis-toetsenbord-combinatie maakt het plaatje af. Eigenlijk heb je niet veel meer nodig. Maar als jij er van houdt om iets extra’s er bij te halen, dan kun je je voor de Steelseries Qck Prism muismat gaan.

Steelseries Qck Prism Review

Ja, een muismat is handig om te gebruiken. Het is de plek waar je je muis op neer legt en vormt zodoende de basis van je controle. Er is niks vervelenders dan wanneer je midden in een intense shooter bent en dan met je muis van je muismat afgaat. Wat dat betreft is de Steelseries Qck Prism een uitstekende muismat. Hij is lekker groot en kent twee zijdes. De ene zijde is uitermate geschikt voor gamers die hun muis onder controle hebben en biedt een gladde ondergrond. De andere zijde is meer ruw, waardoor je muis minder snel er afglijdt. Dat is weer handig wanneer je juist in games alle kanten opvliegt.

Dat maakt de muismat echter niet superspannend. Nee, de Qck Prism valt op doordat je hem via een UBS-kabel aan je pc koppelt en vervolgens merkt dat je allemaal vrolijke kleurtjes uit je muismat krijgt. Wat dat betreft sluit de Steelseries Qck Prism perfect aan bij de andere devices van de Steelseries-reeks. Combineer je het met een toetsenbord en een muis die ook van kleuren zijn voorzien, dan kun je echt een bepaalde setting creëren.

Interessanter is echter dat je via de software van Steelseries van alles aan de Qck Prism (en de andere Steelseries-producten die met deze RGB-lampjes werken) kunt aanpassen. Zo kun je kiezen welke kleurenschema’s je wilt gebruiken, of kleuren in elkaar overlopen en er interactie moet plaats vinden met games. Zo kun je er voor kiezen dat de kleuren van groen via oranje overlopen naar rood, waarmee je kunt aangeven hoe je gezondheid er voor staat. Of dat de muismat van kleur verandert naar mate je cooldown timer van een speciale aanval verloopt. Als je een beetje handig bent, dan kun je er echt geinige dingen mee doen. En als je het te lastig vindt om dingen in het systeem aan te passen, dan kun je ook van vaste presets gebruik maken, die verschillende games ondersteunen.

Daarmee is de Steelseries Qck Prism vooral een leuk hebbedingetje. Het is typisch zo’n uitbreiding op je gamekamer wanneer je alles al hebt. Ja, het is een goede muismat, maar je betaalt wel de hoofdprijs. De adviesprijs is zo’n zestig euro, terwijl je voor zo’n vijftien a twintig euro ook al een goede muismat zonder lampjes kunt kopen.

Maar als je een toffe setup hebt en een clean desk policy hanteert, dan oogt dit wel mooi in het gehele plaatje. Check ook onze review van de Steelseries Arctis 5 Headset, of lees wat we van de Microsoft Surface Laptop vonden.