Tech 29 dec 2017 Rutger Houweling

Bizar: Steve Jobs is een Italiaans kledingmerk en Apple staat machteloos

Als je aan een goede bedrijfsnaam denkt, gaat je gedachten niet meteen naar de naam Steve Jobs, maar toch zijn deze Italiaanse broeders er in geslaagd om een kledingmerk te lanceren onder de naam van de wijlen Apple-oprichter.

Steve Jobs als kledingmerk

Wat begon als een experiment is ondertussen uitgelopen tot een jarenlange rechtszaak tussen Apple en de gebroeders Barbato. Vincenzo en Giacomo kwamen er in 2012 achter dat Apple, noch Steve patent had gelegd op de naam Jobs. In die periode lanceerden de broertjes net hun eigen kleding- en accessoiremerk. In een gedachtegang die je enkel kan uitleggen als: ‘Wat maakt ons vindbaar op Google’, slaagden beide heren erin om onder de noemer ‘Steve Jobs’ spijkerbroeken, tassen en shirts te verkopen.

Dit artikel verscheen als eerst op Manners.

Flauwe grap of een serieuze strategie?

Over plagiaat mag je niet spreken, maar ja, netjes kun je het ook niet noemen. De mannen hebben nooit gezegd of ze met opzet de techgigant een hak wilden zetten. Totdat het logo van de ‘Steve Jobs’ jeans retailer werd bekend gemaakt. Het is een Apple-achtig logo. Het puntje van de ‘j’ is precies hetzelfde als het steeltje op het Apple-logo. Bovendien is er een hapje uit de ‘j’ gebeten.

Steve Jobs

Apple heeft uiteraard een rechtszaak aangespannen tegen de gebroeders Barbato. Een rechtszaak die ze hebben verloren. Je mag er eigenlijk niet om lachen, maar de rechter sprak het volgende als slotpleidooi: “Het is geen plagiaat, aangezien de letter ‘j’ niet eetbaar is en zodoende kan er ook geen hapje uit worden genomen.” De edelachtbare vond het daarom ook meer een stijlkeuze dan diefstal. Dit geeft Vincento en Giacomo nu vrijspel om met zowel het logo als de naam te doen wat zij willen.

De toekomst van ‘Steve Jobs’

Dat de Italiaanse jongens snode bedoelingen hadden met het logo en de naam mogen duidelijk zijn. Ook al is het oordeel van de rechter een tikje lachwekkend, de toekomstplannen van de mannen zijn niet bepaald grappig. In een interview met Business Insider Italia vertelden de broertjes dat ze nog lang niet klaar zijn. Voorlopig zullen ze onder de merknaam blijven opereren en om het allemaal nog wat erger te maken, gaan ze smartphones ontwikkelen met een heel specifiek doel. De mannen willen dat ‘Steve Jobs’ gaat concurreren met de overleden CEO’s eigen Apple. Dat is toch echt onder de gordel.

En dat was niet de enige tegenslag die Apple onlangs moest lijden

Apple vertraagt oude iPhones om de levensduur van versleten accu’s te verlengen. Het bedrijf geeft toe dit niet zo handig aangepakt te hebben. Gelukkig komt Apple met een uitgebreid vervangingsprogramma. Lees er hier alles over.

Reageer op artikel:
Bizar: Steve Jobs is een Italiaans kledingmerk en Apple staat machteloos
Sluiten