Gaming 11 sep 2018 Jelle van Es

Strange Brigade Review: Ideaal om met vrienden te spelen

Samen een game spelen, dat is en blijft toch één van de leukere dingen die je kunt doen. Vroeger deed je dat samen op de bank, terwijl de afgelopen jaren regelmatig wat toffe coöperatieve games zijn uitgekomen die je vooral online speelt. Left 4 Dead is wat dat betreft een perfect voorbeeld, maar ook Borderlands 2 is een game die je online perfect coöperatief kon spelen. Ontwikkelaar Rebellion heeft nu Strange Brigade uitgebracht.

Hoewel je de game in je eentje kunt spelen, is het een titel die echt een stuk interessanter wordt wanneer je hem met vrienden speelt. De game neemt je mee naar een setting in de jaren dertig, waar jij samen met drie andere vrienden al schietend moet afrekenen met een lading aan vijanden. Dat kun je online doen, maar ook lokaal. Moet je alleen wel even vier consoles en schermpjes neerzetten, maar ik kan me voorstellen dat dat garant staat voor heel wat uurtjes fun. Wij hebben de game voornamelijk alleen en met zijn tweeën gespeeld. Dit zijn daarbij de punten die ons opvielen.

Een setting die wat campy is, maar ook origineel

Strange Brigade neemt je mee naar de jaren dertig in Egypte. Het is een setting die ons in eerste instantie doet denken aan een reeks matige films zoals die eind jaren negentig en begin 2000 werden uitgebracht. Maar in games heb je deze setting niet heel erg veel, waardoor het wel fijn is. Bovendien is de game voorzien van omgevingen die redelijk gevarieerd zijn en het daardoor leuk is om de levels te doorlopen.

Strange Brigade

Je hebt gelijk door wat je moet doen in Strange Brigade

Zoals gezegd komt Strange Brigade het beste tot zijn recht wanneer je de game met andere spelers speelt. Het fijne daarbij is dat het een titel is die je heel makkelijk oppakt en gelijk door hebt wat je precies moet doen. Zeker wanneer je met wat vrienden besluit om de game aan te schaffen, kun je gelijk losgaan zonder eerst een paar uur te moeten begrijpen wat je moet doen.

Strange Brigade

Wapens verbeteren en goud verdienen

Terwijl je de game speelt, krijg je onderweg de mogelijkheden om je wapens te verbeteren en ben je op die manier klaar voor de sterkere vijanden. Daarnaast verdien je goud door vijanden te killen en dat kan je weer gebruiken om in bepaalde gebieden bepaalde krachten in te zetten om zo heelhuids de strijd door te komen. Door dit soort dingen blijft de game vers en heb je het gevoel dat je telkens net iets anders beleefd.

Strange Brigade

Baasgevechten zijn degelijk

Naast de grote hoeveelheden aan exotische beesten, mummies en skeletten krijg je ook regelmatig te maken met echte eindbaasgevechten. Deze zijn over het algemeen best pittig en je moet op dit soort momenten echt goed gaan samenwerken om dit te overleven. De voldoening als dit lukt is dan ook groot en geef je motivatie om door te gaan.

Strange Brigade

Op lange termijn niet heel erg boeiend

Toch is dit een game die je niet weken achter elkaar gaat spelen. Daarvoor is hij te simpel qua opzet. Het is echt zo’n titel die je met een paar vrienden een paar avonden speelt. Dan beleef je zeker lol en het is absoluut tof om samen te spelen, maar verwacht geen Borderlands 2-achtige game die je tientallen uren zoet houdt.

Strange Brigade

Strange Brigade is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze overzichtspagina hier.

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft