Street Fighter 30 Year Anniversary Collection Review

Het begin van de jaren negentig vormde een magische tijd voor gamers. De spelcomputers werden met de komst van de Super Nintendo en de Mega Drive een stuk krachtiger. En dat maakte het mogelijk om games uit de arcadehallen over te brengen naar de consoles. Zodoende zagen we met de release van de Super Nintendo gelijk het geniale Street Fighter II, die de maanden daarvoor al in de arcadehallen erg populair was. Het was het begin van het succes van de vechtgame en het begin van een serie die we vandaag de dag nog steeds spelen. Met de release van Street Fighter 30 Year Anniversary Collection heb je de kans om de goede oude tijd te herbeleven.

Street Fighter 30 Year Anniversary Collection is een compilatie pakket van verschillende oude Street Fighter-titels. In totaal kun je aan de slag met twaalf games, die van 6 zes subgames komen. Zo heb je bijvoorbeeld meerdere varianten van Street Fighter II. Naast die game kun je aan de slag met de eerste Street Fighter (en begrijp je gelijk waarom dat geen succes was), varianten van Street Fighter III en games uit de Street Fighter Alpha-reeks.

Veel verschillende games in Street Fighter 30 Year Anniversary Collection

Soms heb je compilatiepakketten die uit iets van vier games bestaan. Wat dat betreft is de twaalf games in dit pakket wel wat indrukwekkend. Goed, je hebt vijf exemplaren van Street Fighter II. De beste keuze daarin is Super Street Fighter II Turbo, waardoor je de andere vier eigenlijk kunt negeren. Bij Street Fighter III en de Alpha-reeks ligt het iets anders, want daar zijn de games onder elkaar iets meer verschillend en kun je zien als echte losstaande titels. Zodoende is er enorm veel te beleven in deze compilatie.

Online knokken

Dit zijn games die je het beste met een vriend op de bank kunt gaan spelen. Daar zijn de game ooit voor gemaakt en werkt nog altijd het lekkerst. Maar wanneer er niemand is om mee te spelen, dan kun je ook online gaan vechten. Na het eerder genoemde Super Street Fighter II Turbo kun je ook online aan de slag met Street Fighter II Hyoer Fighting, Street Fighter Alpha 3 en Street Fighter III Third Strike. Terwijl je in die games wacht op een tegenstander, kun je de tijd doden door in de arcademodus te vechten. Bovendien werkt de online modus naar behoren en kun je vechten zonder lag.

Street Fighter 30 Year Anniversary Collection

Trainingsmogelijkheden

De Street Fighter 30 Year Anniversary Collection is voornamelijk geschikt voor gamers met nostalgische herinneringen aan de Street Fighter-games. Zodoende zul je waarschijnlijk wel wat moves kennen. Om je wat extra op weg te helpen, hebben de games met een online modus de mogelijkheid om je vaardigheden in de trainingsmodus op te vijzelen. Ook is dit een mooie manier om een vriend of vriendin de kans te geven om beter te worden en zo meer tegenstand te bieden wanneer je tegen elkaar gaat vechten.

Veel toffe achtergrondcontent

De collectie zit vol met mooie achtergrondcontent uit de geschiedenis van Street Fighter. In het museum kun je genieten van diverse concept art, kun je bepaalde moves en de bijbehorende sprites bestuderen en is er een interactieve tijdlijn, waarin je kunt zien wanneer de games uitkwamen en wat er destijds uniek aan was. Het is een heerlijke reis door de tijd.

Soundtrack blijft zo enorm goed

Tot slot wil ik nog een laatst punt wijden aan de soundtrack van de serie, die al sinds Street Fighter II uitstekend is. Elk level heeft zijn eigen toffe muzikale stijl en is een goede reden om de soundtrack van de verschillende games op te zoeken en tijdens het werk af te spelen. De soundtrack maakt elk Street Fighter-deel zo enorm veel beter.

Street Fighter 30 Year Anniversary Collection is nu beschikbaar voor de pc, Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Liever een modernere versie van Street Fighter? Check dan onze review van Street Fighter V.