Daniel Koster
Daniel Koster 4 aug 2016

Review ‘Suicide Squad’: sublieme cast en prachtige visuals lijden aan dramatisch verhaal

Een regisseur moet flink wat in huis hebben om zich te kunnen meten met superheld Deadpool. De trailers van ‘Suicide Squad’ zagen er veelbelovend uit en deze film heeft op het eerste oog de potentie om dé film van 2016 te worden. Worden de verwachtingen waar gemaakt? Check it out! #NoSpoilers

Video’s van ons zien? Abonneer je dan hieronder op ons YouTube-kanaal:

De sterrencast stelt niet teleur

We liepen eerlijk gezegd niet met al te hoge verwachtingen de film in. Er kwamen namelijk al wat kritische blikken op het web voorbij. Maar daar moet je uiteraard niet vanuit gaan totdat je het zelf hebt gezien. Man man, wat een cast! Jared Leto en Margot Robbie leveren allebei een topprestatie als de Joker en zijn psychopathische vriendin. Elke scène waar de Joker in voorkwam deed ons naar adem snakken en liet ons op het puntje van onze stoel zitten. De Joker bewijst maar weer dat ‘ie niet voor niets één van onze favoriete filmpersonages is. En datzelfde geldt voor de vermakelijke scènes met Harley Quinn (Margot Robbie). De mannen waren het trouwens unaniem met elkaar eens dat zij naast komisch ook ontzettend sexy is! Damn. Will Smith staat voor ons altijd garant voor goed acteerwerk en stelt ook ditmaal niet teleur. Ook de rest van de cast kon zich prima in hun rollen vinden en zodoende kwam de Squad zelf als een geoliede machine over.

De actie en special effects zijn subliem

Het puike acteerwerk zorgt er samen met de actie en special effects voor dat de film niet verveelt. Vooral in Dolby Cinema in de Vue bioscoop komen deze beelden prachtig tot hun recht en kijk je je ogen uit. De actie is boeiend, vloeiend en verveelt niet. Verre van zelfs! De special effects zijn ook nog eens om van te smullen. Wil je deze film dus checken, dan raden we je écht aan ‘m in de bioscoop te zien. In 3D en met goed geluid. Op je laptop zal Suicide Squad toch wat minder tot z’n recht komen, vooral door het verhaal.

Het verhaal is helaas een drama

Alle succesingrediënten voor een absolute topper zitten in Suicide Squad verwerkt. Toch schiet de film helaas op één punt zwaar te kort. Het verhaal. De film zit zo vol met verschillende personages dat je geen ruimte krijgt om even te ademen. De Squad alleen al kent zeven leden. Dan heb je daarnaast nog twee belangrijke andere personages en de Joker natuurlijk. Dat zijn al tien personages waar je allerlei zaken over krijgt te horen en zien. De film zit daardoor volgepropt met allerlei subverhalen die er niet zo toe doen en ‘m te druk maakt.

Ook is het probleem dat het verhaal zelf een ongelofelijke cliché is, voorspelbaar is en bovenal werkelijk waar nergens over gaat. Een zoetsappig liefdesverhaal wordt er tussendoor gefietst en er zijn weer eens bovennatuurlijke wezens. Dat sommige grappen ook nog totaal niet aankomen maakt dat nog wat erger. Vooral omdat dit niet aan de acteurs en het acteurwerk ligt. Een gemiste kans dus. David Ayer wilde waarschijnlijk te graag. Als tegengeluid vertelt hij dat ook dat Suicide Squad voor de fans is gemaakt en niet voor de filmjournalisten. Ja hallo, wij zijn juist een fan!

Dus, moet je de Suicide Squad zien?

Dan nu de hamvraag: moet je de film zien? Niets moet, alles kan. Duh! Wij hebben ons geen minuut verveeld en vinden Suicide Squad een échte bioscoopfilm. De actie en prachtige beelden zullen je zeker vermaken. Het verhaal laat alleen een bittere nasmaak achter. Wil je dus een film zien vol met actie en die je af en toe in lachen doet uitbarsten? Zien! Wil je een film zien die ook goed in elkaar steekt en ben jij iemand die je snel ergert aan clichés en voorspelbare wendingen? Dan kun je beter wachten op de volgende superheldenfilm!