Jelle van Es | LinkedIn Gaming 26 okt 2017

Super Mario Odyssey review: nog een reden om de Nintendo Switch te halen

De Switch had een ietwat stroeve straf. Stroef als in er kwamen na de release niet heel veel games op uit. Gelukkig gaat het steeds beter. Meer en meer uitgevers brengen hun games op de Switch uit en ook de kwaliteit is daarbij dik in orde. Het is echter Nintendo zelf die de lat steeds hoger legt. Zelda: Breath of the Wild is nog altijd de beste game die je nu kunt kopen. Maar met Super Mario Odyssey moet Zelda’s Link het podium duidelijk gaan delen.

Want Super Mario Odyssey is pure kwaliteit. Het is zo’n game die je gaat spelen en momenten hebt waarbij je niet weet hoe je een bepaald probleem moet tackelen. Maar dan probeer je iets, vind je min of meer toevallig de oplossing en bedenk je dat dat eigenlijk superlogisch is. Dit is een game waar ontwikkelaars over alle details hebben nagedacht en je een totaalpakket hebt dat je geen moment zal vervelen.

Super Mario Odyssey

Uiteraard is er ook een soort van verhaal. Daarin heeft Bowser de welbekende Princess Peach ontvoerd om uiteindelijk met haar te trouwen. Het begint met een gevecht op het vliegschip van Bowser, waarbij Mario het onderspit delft. Hij wordt van het schip gesmeten en tot overmaakt van ramp wordt zijn pet daarbij door de motoren van het schip in stukjes gehakt. Gelukkig landt Mario zachtjes in een voor hem onbekende wereld: hoedenrijk.

Daar maakt hij kennis met het spookachtige wezen Cappy, die besluit om Mario te helpen. Met zijn krachten transformeert hij zichzelf in de pet van Mario en vanaf dat moment reizen ze samen langs de verschillende werelden om Peach uit de klauwen van Mario te redden. Dit zijn daarbij de sterke kanten van het verhaal.

Nintendo Switch Games - De beste keuzes in mei 2018

Gameplay met Cappy is slim

Van te voren had ik verwacht dat de pet-gameplay van Super Mario Odyssey een gimmick zou zijn, maar eigenlijk had ik beter moeten weten wanneer het op Nintendo aankomt. Het gooien van Cappy als een soort van boemerang levert nieuwe puzzels op, maar met name de mogelijkheid om via Cappy vijanden over te nemen is super interessant. Het geeft een compleet nieuwe dynamiek aan de game en opent mogelijkheden die tot dan toe niet te bedenken waren. Maar het is met name het plezier dat overheerst door te spelen met Cappy.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey ziet er super vrolijk uit

Wie Super Mario Odyssey speelt, wordt in één klap vrolijk. Oké, het Hoedenrijk is wat grauw en donker, maar daar ben je gelukkig maar een paar minuten. Na dat moment reis je verschillende werelden af met je vliegmachine, om in elke wereld energiemanen te verzamelen en zo door te kunnen gaan naar de volgende wereld. Elke wereld is uniek vormgegeven en kent vele interessante en grappige elementen. Maar het belangrijkste van allemaal is dat elke wereld je supervrolijk maakt dankzij heerlijk kleurgebruik. Dit is zo’n game die heerlijk van je tv spat.

Super Mario Odyssey

Goede mix aan uitdagingen

En er is genoeg te doen. Elke wereld kent een aantal manen die je redelijk makkelijk kunt scoren als je het logische pad volgt. Maar er zijn ook manen die minder voor de hand liggend zijn en daar mag je je dan op stuk bijten. De voldoening van het scoren van zo’n maan is gelukkig groot. Daarnaast is het mooi om te zien dat er vele verschillende gameplay-elementen in de game zitten verwerkt. De ene keer moet je met de juiste timing over obstakels klimmen, de keer daarop heb je de controle overgenomen van een tank en schiet je alles kapot en weer op een ander moment betreed je een welbekende groene buis en kom je er als 2D-Mario uit. En dat is slechts een zeer klein gedeelte van de voorbeelden van hetgeen dat ik heb meegemaakt. Zelfs na een flink aantal uur spelen verbaas ik me nog over hetgeen dat ik voorgeschoteld krijg.

Super Mario Odyssey Screenshots 7

Baasgevechten zijn slim uitgewerkt

Als klap op de vuurpijl kent de game nog een aantal baasgevechten die je echt op het puntje van je stoel zullen zetten. Het is vaak niet duidelijk wat er van de speler wordt verwacht, maar dat is eigenlijk wel mooi. Vanuit het onbekende zelf dingen ontdekken leidt tot nieuwe inzichten en dat geeft weer voldoening, zeker wanneer je de baas weet te verslaan. Uiteraard doe je dat in drie fases, want elke goede eindbaas moet drie keer op zijn hoofd gestompt worden.

Super Mario Odyssey Nintendo Switch

Geschikt voor jong en oud dankzij begeleidingsmodus

De gemiddelde gamer zal geen problemen hebben met Super Mario Odyssey, maar wie met jongere gamers te maken heeft, kan zijn Switch zonder problemen doorgeven. Er zit een zogenaamde hulpmodus in, die via pijlen aangeeft waar je als speler naar toe moet gaan. Mijn zoontje van zeven heeft zich zodoende door een wereld of vier heengewerkt. Eerlijk is eerlijk, soms snapte hij niet helemaal wat er van hem verwacht werd, maar al spelende leerde hij van zijn fouten en zag ik hoeveel plezier hij met de game had.

beste Nintendo Switch-games

Super Mario Odyssey is daarmee een absolute aanrader voor iedereen met een Nintendo Switch. De game is vanaf 27 oktober beschikbaar voor dat platform. Wil je meer lezen over de Nintendo Switch? Bezoek dan zeker ons speciale dossier.