Super Mario Party Review: Feest met vier personen

De Mario Party-reeks is er één die al een hele lange tijd meeloopt. Zeker in de beginperiode van de serie was het echt een goede reeks, waarbij je met vier man allemaal minigames kon spelen en enorm veel lol had. De laatste delen waren echter uitgekauwd en kwamen met functionaliteiten waar je als gamer eigenlijk niks aan had. Met Super Mario Party gaat de reeks terug naar de basis, terwijl het tegelijkertijd ook vernieuwt.

Het resultaat daarvan is een oprecht leuke Mario Party-game. Eentje die ideaal is om met twee, drie of vier gamers te spelen en waar je een toffe game avond mee kunt beleven. Het is tegelijkertijd ook een goede test voor jullie vriendschap, want er zullen momenten komen waarbij je elkaar gruwelijk in de weg zit en elkaar expres kunt frustreren. Dit zijn de punten die ons zijn opgevallen.

Oprecht leuke minigames

De mini-games zijn eigenlijk altijd het belangrijkste element in de serie en het zijn deze mini-games die de absolute hoofdrol spelen. Er zijn er iets van tachtig en echt het merendeel van de games zijn echt de moeite waard. Mocht je een beetje een idee krijgen van wat er te wachten staat, dan is deze Japanse website zeer handig.

Super Mario party

Genoeg variatie

Naast de grote hoeveelheid aan mini-games, is het ook goed om te zien dat er echt veel variatie in zit. De ene keer heb je een puzzel waarbij je een soort veld moet invullen en dan moet zien hoe de timer afloopt. Een andere keer heb je een doolhof gevuld met bananen waar je zo snel mogelijk door heen moet komen om als winnaar te eindigen. Door de variatie in soorten spellen, heeft iedereen dezelfde kansen om te winnen en daarmee het uiteindelijke spel ook te winnen.

Super Mario party

Spanning van de dobbelsteen

Je speelt Super Mario Party op één van de beschikbare borden. Elk bord heeft zijn eigen indeling en uitdaging. Het zetten van stappen gaat via je dobbelsteen. Daarbij kun je er voor kiezen om een standaard dobbelsteen te gebruiken, maar ook de dobbelsteen die past bij jouw personage. Elk personage heeft een unieke dobbelsteen, die past bij dat personage. Mario is daarbij een allrounder, zonder al te veel risico, terwijl Bowser juist een alles of niets personage is. Het makt het rollen van de dobbelsteen net wat spannender.

Super Mario party

Twee tegen twee spelen

Je kunt de game natuurlijk allemaal in je eentje gaan spelen, maar er is ook een speciale modus genaamd Partner Party. Daarbij speel je in teams van twee en kun je de tactiek op elkaar afstemmen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen dat één iemand met een personage vol risico speelt, terwijl je bij de andere het juist rustig aan doet. Ook speel je dan veel minigames samen in team verband. Het is een fijne afwisseling op het standaard iedereen tegen iedereen.

Super Mario party

Singleplayer avontuur Challenge Road is niet interessant

Super Mario Party is echt een game die je samen met anderen moet spelen. Er is echter ook een Challenge Road-modus, die bedoeld is voor de singleplayer ervaring. Het gekke hieraan is dat je eerst alle minigames in de multiplayerstanden moet vrijspelen om dit te kunnen spelen. Bovendien is het niet meer dan een reeks aan mini-games, waarbij je niet meer moet doen dan te winnen. Wat dat betreft is het een gemiste kans om een echte interessante singleplayermodus te maken.

Super Mario party

Maar als multiplayergame is het echt een ouderwets feestje. Zeker met zijn vieren in een twee-tegen-twee modus is het echt heel erg leuk en een ideaal voor heel wat toffe gameavonden. Super Mario Party is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer weten over dit platform? Bekijk dan hier het overzicht.