Sword Art Online Fatal Bullet Review: lekker knallen

Een paar jaar geleden maakte de wereld kennis met Sword Art Online. Het begon als een light novel, om vervolgens uit te komen als een manga en uiteindelijk een anime. Het gaat om een aantal jongeren die terechtkomen in een virtuele wereld en daar in vast komt te zitten, omdat de maker van de game wat snode plannen heeft.

Uiteindelijk lukt het de spelers om er uit te komen, om vervolgens met wat minder gevaar ook andere virtuele werelden te betreden. De Sword Art Online-games zijn zodoende een beetje vreemde titels. Het zijn namelijk games waarbij je speelt dat je in een game zit. Met Sword Art Online Fatal Bullet betreden we de wereld van Gun Gale Online, zoals die in het tweede seizoen van de anime werd geïntroduceerd. De high-fantasy-wereld wordt zodoende ingeruild voor een wereld waarin de personages voornamelijk gebruik maken van guns om hun vijanden te verslaan.

En dat zorgt voor een behoorlijk andere ervaring ten op zichte van de vorige Sword Art Online-games. Iets dat overigens alleen maar fijn is. Sword Art Online Fatal Bullet voelt hierdoor echt als een nieuw avontuur in plaats van dat je een herhaling aan zetten doet. Dit zijn daarbij de punten die ons opvielen.

Knallen met wapens werkt lekker

Van te voren had ik wel wat vraagtekens bij de keuze om de wereld van Gun Gale Online te gebruiken voor een nieuwe Sword Art Online-avontuur. Maar die twijfels verdwenen na een nogal lange tutorial gelukkig wel. Je hoeft geen Battlefield 1-expert te zijn om jezelf redelijk succesvol te maken op het slagveld. Binnen de kortste keren heb je de basis door en weet je hoe je tegenstanders snel en effectief kunt afknallen, om vervolgens vooral te leren welke wapens je voor welk moment het beste kunt gebruiken. Ik ben een groot fan van snipers, maar wanneer een tegenstander dicht in de buurt is, blijkt een shotgun ook wel heel erg handig te zijn.

Sword Art Online Fatal Bullet

Zo enorm veel te doen

Een goede traditie in de Sword Art Online-reeks zet zich succesvol voort in Sword Art Online Fatal Bullet. Dit is namelijk een game waarin je zo enorm veel kunt doen. Je hebt een hoofdverhaal die een flinke aanslag is op je vrije tijd en daarnaast is er een berg aan zijmissies. En soms ga je gewoon naar een omgeving toe om daar een beetje vijanden te killen. Je hebt namelijk de experiencepunten nodig om beter te worden en jezelf klaar te maken voor gevechten met eindbazen. En die baasgevechten bieden een zeer fijne uitdaging en is zodoende een mooie beloning als je het voorgeschoteld krijgt.

Sword Art Online Fatal Bullet

Bekende personages

In de game is het de bedoeling dat je een eigen personage maakt. De mogelijkheden daarbij zijn behoorlijk groot en als je er van houdt, kun je echt iets unieks maken. Maar als liefhebber is het ook fijn om te zien dat alle bekende personages uit de reeks ook in de game aanwezig zijn. Zo kun je strijden aan de zijde van Asuna of een goed gesprek aan gaan met Leafa.

Sword Art Online Fatal Bullet

Voorkennis is wel handig

De Sword Art Online-games zijn eigenlijk nooit echt bedoeld voor hen die niks van de reeks kennen. Ik heb zo ooit de fout gemaakt om een game op de Vita te spelen zonder de serie te hebben gezien en ik snapte er niks van. Gelukkig heb ik op basis daarvan de anime gekeken en uiteindelijk van die game kunnen genieten. Voor Sword Art Online Fatal Bullet geldt eigenlijk hetzelfde. Je moet de anime gezien hebben om er iets van te snappen en het liefst heb je ook nog een voorgaande game gespeeld, want ook daar wordt regelmatig naar toe verwezen.

Sword Art Online Fatal Bullet

Lange laadtijden in Sword Art Online Fatal Bullet

Net zoals de andere Sword Art Online-games is ook Sword Art Online Fatal Bullet verre van perfect. Zo is de productiewaarde nogal laag met veel gesprekken die enkel via tekstballonnen worden gevoerd. Wat me echter het meest irriteerde, is dat de laadtijden nogal lang zijn. Elk nieuw gebied dat je wilt betreden gaat gepaard met een lange laadtijd. En als je er dan achterkomt dat je naar het verkeerde gebied bent gereisd, levert dat alleen maar meer frustratie op. Dat is gewoon doodzonde.

Sword Art Online Fatal Bullet

Sword Art Online Fatal Bullet is nu verkrijgbaar voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. Speel jij voornamelijk je games op die PlayStation 4? Dan zijn dit de huidige must-haves!