Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun Review: Trommelen op de Switch

Jelle van Es 29 nov 2018 Gaming

Elke keer dat ik naar Japan toe vlieg, breng ik een bezoekje aan de arcadehallen daar. Het is heerlijk hoe dat daar nog altijd leeft en kan daar uren doorbrengen. Bij de meeste arcadehallen staat hij de ingang een enorme trommel waar men een populair ritmespel kan spelen. Zeker zij die ervaren zijn trommelen er op los op het hoogste niveau en dat is fascinerend om te zien. Met de game Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun komt die ervaring nu naar de Nintendo Switch.

Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun is een ritme game waarbij je moet trommelen om door de nummers heen te komen. Daarbij is de basis heel simpel. Je hebt of de blauwe of de rode noot om op het juiste moment te raken en je hebt stukjes waarbij je met beiden moet rammen. Dit is wat ons is opgevallen tijdens onze speelsessies.

Meerdere manieren van spelen

In Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun zijn er meerdere manieren om de game te spelen. De game komt het beste tot zijn recht wanneer je hem op de tv speelt. Daarbij zijn je Joycons dan je stokken waarmee je drumt. De bewegingen die je maakt worden goed overgenomen en het werkt allemaal naar behoren. Zeker met twee spelers en vier Joycons kun je zo lekker losgaan. Maar ook in handheld modus is de game te spelen. Daarbij gebruik je de actieknoppen en kun je op het ritme losgaan.

Taiko no Tatsujin

Je pakt het zo op

Je hebt ritmegames waarbij je van alles en nog wat moet doen om door de nummers te komen. Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun heeft het lekker simpel gehouden. Op die manier heb je zo door wat je moet doen. Als je alsnog moeite hebt met het vinden van het juiste ritme, dan kun je op de lagere moeilijkheidsgraad gaan beginnen en het van daaruit opbouwen. Ik zat er in elk geval zo in en met een koptelefoon in handheldmodus betrapte ik me meer dan eens op dat ik op het ritme zat mee te bewegen.

Taiko no Tatsujin

Meer dan zeventig nummers

In een game die draait om muziek is het belangrijk dat er genoeg content is. Wat dat betreft heb ik weinig te klagen met Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun. Er zijn meer dan zeventig verschillende nummers in de game te vinden. Een groot deel daarvan zul je overigens niet herkennen, aangezien ze uit de J-Pop wereld komen. Als anime-liefhebber zul je dingen uit Dragon Ball Z, Neon Genesis Evangelion en Spirited Away kennen. En uit games heb je nummers uit Super Mario Odyssey, Splatoon 2 en Riiiiiiiiiiiiidge Raaaaaaaaaacer.

Taiko no Tatsujin

Geinige minigames

Als je even klaar bent met het muzikale geheel dat Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun kent, dan is het goed om te weten dat er ook nog iets van 20 verschillende mini-games aanwezig zijn. Daarbij moet je van alles en nog wat doen en is een fijne verandering op de rest van de game. Het zorgt er voor dat het echt voelt als een totaalpakket dat de moeite is om heel wat uur in te steken.

Taiko no Tatsujin

Laadtijden zijn wat lang

Je zou denken dat een game als Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun niet al te veel zou vragen van je Nintendo Switch. Toch is het irritant dat je tussen het schakelen van menu’s telkens geconfronteerd wordt met een laadscherm. Ze duren maar een paar seconden, maar omdat ze er eigenlijk niet zouden moeten zijn, komt het over als wat aan de lange kant en dat zorgt er voor dat je een beetje uit de game valt.

Taiko no Tatsujin

Lijkt het je zelf leuk om met de game aan de slag te gaan? Dan hebben we goed nieuws. We hebben één exemplaar voor de Nintendo Switch beschikbaar. Als je hier kans op wilt maken, vragen we je een mail te sturen naar [email protected] met de vermelding dat je mee doet met deze prijsvraag. Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over games? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.