Tales of Arise: Uitstekende RPG van Japanse bodem

Games Jelle van Es 8 sep 2021

Er is een tijd geweest dat een JRPG alleen de moeite waard was wanneer het van Square Enix af kwam of een game was uit de Persona-reeks. De andere Japanse RPG’s waren het vaak net niet en maakte gebruik van oude technieken. Daardoor waren er bijvoorbeeld bijna geen voice-overs, waren de gevechten stroef en waren omgevingen niet echt de moeite waard. Ik had eigenlijk hetzelfde verwacht voor Tales of Arise. En dan is het fijn dat blijkt dat dat totaal niet het geval is met de titel.

Want Tales of Arise is een game waar behoorlijk wat tijd en moeite in is gestoken. Zo wordt bijna alle verhalende tekst in de game door middel van voice-overs in gesproken, waarbij je de mogelijkheid om te kiezen tussen de Engelse of de Japanse voice-overs. En dat is gelukkig niet het enige punt waarop de game in positieve manier opvalt. Dit zijn de vijf belangrijkste punten van de game.

Tales of Arise Review

Verhaal is interessant

Het verhaal van Tales of Arise is er één om even in te komen, maar die uiteindelijk erg boeiend is. De game neemt je mee naar een universum dat bestaat uit twee werelden. Je begint daarbij Dahna. Het is een wereld die zich in de Middeleeuwen begint. Daarnaast heb je Rena. Deze planeet is op technologisch gebied veel verder. En wanneer de mensen van Rena op een dag Dahna binnenvallen, hebben ze geen schijn van kans. De bevolking wordt onderworpen als slaven en de wereld wordt in vijf districten verdeeld. Aan het hoofd van elk district staat iemand aan het hoofd, die met harde hand regeert. Dat gaat zo’n drie eeuwen door zonder dat er iets aan verandert.

Een verhaal om van te genieten

En dan maken we kennis met een mysterieuze man met een ijzeren masker. Later leren we zijn naam kennen: Alphen. Hij beschikt over de unieke gave dat hij geen pijn kan voelen. Dat is handig wanneer hij Shionne leert kennen. Zij komt van Rena, maar is anders dan de rest. Ze wil het opnemen tegen de verschillende heersers in de districten. En daarnaast krijgt iedereen die haar aanraakt een schok. Maar daar heeft Alphen dus geen last van. Wanneer zij elkaar tegenkomen, ontstaat er een logische samenwerking en begint jouw strijd tegen de overheersers.

Boeiende personages

Alphen en Shionne zijn personages die op hun eigen manier weten te boeien. Bij Alphen heb je de vraag wie hij is en waarom hij met een ijzeren masker rondloopt en waar zijn krachten vandaan komen. En bij Shionne vraag je je af waarom zij haar volk wil verslaan. Of waarom zij niet aangeraakt kan worden. Bovendien kom je tegen je avontuur een hoop andere personages tegen, die of iets toevoegen aan jouw team tijdens de gevechten of belangrijk zijn voor het verhaal. Met dit alles merkte ik dat ik echt graag de verschillende cutscenes wilde bekijken of de optionele gesprekken (die als een stripverhaal aan je getoond worden) wilde aanhoren. En dan heb je het als game goed voor elkaar.

Tales of Arise
Genoeg personages (Afbeelding: Bandai Namco)

Vechtsysteem is dik in orde

Tijdens het avontuur moet je veel gaan vechten. Daarbij maakt Tales of Arise gebruik van de mogelijkheid om de vijanden op de map te zien. Als je daar dan mee in aanraking komt, ga je naar arena en kun je daar knokken. De games in de Tales of-serie hebben altijd al gebruik gemaakt van een zeer actief en fijn vechtsysteem en dat is voor deze game niet anders. Gevechten gaan snel en je knokt er lekker op los. Gaandeweg leer je steeds beter hoe je vijanden snel en effectief moet verslaan en maak je gebruik van krachtige aanvallen. Daarbij kun je bovendien gaan bepalen in hoeverre je je medestrijder de vrijheid geeft om zelf aan te vallen of dat je wat meer de controle wil behouden. Hoe dan ook: ik heb van elk gevecht in de game genoten.

Knokken is leuk (Afbeelding: Bandai Namco)

Maakt goed gebruik van de PlayStation 5-kracht

Ik heb Tales of Arise gespeeld op de PlayStation 5. En ik ben echt heel erg blij met de manier hoe de game gebruik maakt van de kracht van de spelcomputer. Het zijn daarbij met name de zeer korte laadtijden die erg fijn zijn. Nieuwe gebieden betreden is een kwestie van een seconde en hetzelfde geldt voor fasttravel, dat op deze manier echt snel is. Daardoor heb je dus meer tijd om echt te genieten van de game en zit je minder te wachten.

Nauwelijks laadtijden (Afbeelding: Bandai Namco)

Soms is Tales of Arise gawat eentonig

Ik heb enorm veel lol gehad met Tales of Arise. Het is sinds jaren dat de gamereeks een echt goed nieuw deel weet te brengen en het is mooie toevoeging aan de PlayStation 5-bibliotheek. Toch vond ik de game hier en daar wat aan de eentonige kant. Het probleem zit hem vooral in dat de verschillende gebieden in thema’s werken. En je dan een paar uur aan dat thema vast zit. Daardoor kan het geheel op een gegeven moment wat eentonig gaan worden. Het is dan fijn dat je een eindbaas verslaat en naar het volgende gebied gaat, maar dan zit je daar dan weer een tijdje aan vast. Er had wat mij betreft wel iets meer variatie in de game gemogen op dat gebied.

Tales of Arise
Dit kom je echt pas later tegen (Afbeelding: Bandai Namco)

Tales of Arise is vanaf 10 september beschikbaar. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.