Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 10 mei 2017

Dit is de tech die je in je volgende auto wil

Net zoals smartphones, gadgets en huizen worden ook auto’s steeds slimmer. Bij auto’s ligt de focus vaak op technologieën die het rijden veiliger maken. Maar natuurlijk wordt er ook gedacht aan het comfort van de bestuurder en passagiers. Bij het kiezen van een volgende auto is dit de tech die je er sowieso in wil hebben.

Vehicle-to-vehicle communicatie

Met vehicle-to-vehicle en vehicle-to-infrastructure communicatie wordt bedoeld dat de auto’s onderling en met wegelementen zoals verkeerslichten informatie kunnen uitwisselen. Dit wordt steeds belangrijker naarmate auto’s meer autonoom worden en dus zelf op de weg moeten letten. Maar voordat de zelfrijdende auto’s hebben overgenomen is deze technologie ook handig voor de menselijke bestuurder.

Zo gebruikt de 2017 Mercedes E-Klasse V2V om informatie te verzamelen over het  verkeer en de weersomstandigheden verder op de weg. Op deze manier kan de gebruiker bijvoorbeeld nog tijdig een andere route kiezen.

vehicle-to-vehicle communication

Blind spot awareness

Met de blind spot awareness functie houdt de auto zelf bij wat er gebeurt naast en achter de auto. Wanneer een andere auto wordt opgemerkt in de blinde hoek, wordt een waarschuwingssignaal weergegeven op de zijspiegel. Wanneer de gebruiker de gevaarlijke situatie niet verandert, zullen sommige auto’s ook nog een alarm geluid laten horen. Afhankelijk van de auto zou het kunnen dat de auto na de tweede waarschuwing zelf actie onderneemt.

Blind spot awareness

Semi-autonomous besturingssysteem

De semi-autonomous systemen beginnen langzaam maar zeker in steeds meer auto’s te verschijnen. Met zo’n systeem, zoals bijvoorbeelde de Autopilot van Tesla, kan de auto zelf sturen en remmen op de snelweg onder bepaalde omstandigheden. Ook de 2017 Mercedes E-Klasse auto’s zijn hiermee uitgerust. Zo kunnen de auto’s met de Distant Pilot Distronic functie de auto voor je op de weg volgen op een vaste afstand of met een vaste snelheid.

Tech voor zelf parkeren

Sommige auto’s, zoals de 2016 BMW 7 serie, kunnen in bepaalde omstandigheden ook helemaal zelf parkeren. Vanaf een afstand kan de opdracht worden gegeven en de auto doet de rest. Soms kan de auto op dezelfde manier ook opgeroepen worden om vanaf de parkeerplaats naar je toe komen. Handig voor als je bent gaan winkelen en toch teveel hebt gekocht.

zelf parkeren

Automatic emergency braking

Deze functie is wordt ingeschakeld wanneer het systeem waarneemt dat er een botsing gaat plaatsvinden. De meeste systemen geven de bestuurder eerst een waarschuwing over de aankomende aanrijding. Als er daarop geen actie wordt ondernomen zal het systeem zelf remmen. Deze functie wordt steeds meer standaard in nieuwe auto’s. Vanaf september 2014 zetten tien van de grootste automakers zich zelfs in voor het standaardiseren van de functie, waaronder Audi, Ford, Mercedes Benz, Tesla, Volkswagen, Volvo en BMW.

Zoals je ziet implementeert de 2017 Mercedes E-Klasse al enkele van deze technologieën. De Mercedes is echter uitgerust met nog meer tech. Bekijk de 11 features, welke de 2017 Mercedes E-Klasse innovatief maken.

Reageer op artikel:
Dit is de tech die je in je volgende auto wil
Sluiten