Deze techbedrijven nemen maatregelen na de dood van George Floyd

De dood van George Floyd schokt niet alleen de Verenigde Staten, maar ok de hele wereld. Sommige apps voeren veranderingen door.

De beelden van de dood van George Floyd zijn weerzinwekkend. Op de video is te zien hoe een witte politieagent de zwarte Floyd met zijn knie doodt. Het zorgt voor een grote golf van demonstraties tegen politiegeweld tegen zwarte mensen in de Verenigde Staten en ook de rest van de wereld. Het zorgt voor een nieuw debat rondom racisme. Verschillende techbedrijven hebben nu besloten om maatregelen te nemen.

Spotify eert George Floyd

Muziekstreamingdienst Spotify heeft besloten om George Floyd te eren op een bijzondere manier. In podcasts en playlists heeft de dienst besloten om een stilte van 8 minuten en 46 seconden toe te passen. Dat is precies de tijd waarin Floyd gestorven is.

TikTok

TikTok gaat na de dood van Floyd het algoritme aanpassen. Het wil zwarte gebruikers promoten in het algoritme. Eerder kreeg de video-app kritiek omdat het onderscheid zou maken tussen witte en zwarte gebruikers. Laatstgenoemde groep zou een stuk lager in het algoritme staan. Hier wil het nu aan gaan werken. Daarnaast doneert het 3 miljoen dollar aan stichtingen die de zwarte gemeenschap moet helpen.

Twitter

Twitter begon met het plaatsen van disclaimers bij nepnieuws. Het voornaamste slachtoffer daarvan is Donald Trump. Na eerder al een label bij een tweet over misleidende informatie over stemmen per post, sloeg de dienst opnieuw toe na de dood van Floyd. Bij een tweet waarbij de president schreef “Wanneer het plunderen begint, begint het schieten”, plaatste Twitter een disclaimer. Hierdoor werd de tweet alleen zichtbaar als erna werd geklikt.

Netflix, Amazon en Disney

De protesten rondom het politiegeweld tegen Floyd hebben ook de grote streamingdiensten bereikt. Op hun social media plaatsen statements waarin ze de demonstranten steunen. Ze roepen op tot solidariteit met zwarte werknemers, kijkers en makers. “Wij hebben de taak om ons te laten haren voor onze zwarte leden, werknemers en makers,” tweette Netflix. Diversiteit speelde al eerder een grote rol in de filmindustrie. Zo was er eerder te horen dat de Oscars te wit zijn.

Grindr

Homo-datingapp Grindr gaat veranderingen doorvoeren na de dood van Floyd. Het verwijdert een filter waarop gebruikers op etniciteit konden zoeken. Deze functie was al jaren controversieel en daar is nu een einde aan gekomen. Het moet ervoor zorgen dat minderheden makkelijker kunnen matchen.

Uber

Er worden niet alleen maatregelen genomen tegen racisme. De protesten zorgen ook voor praktische problemen. Zo stoppen verschillende vervoersapps zoals Uber en Lyft tijdelijk hun diensten in een aantal steden. Doordat straten afgesloten zijn, kunnen veel plaatsen niet makkelijk bereikt worden. Ook kunnen restaurants niet open, waardoor Uber Eats ook weinig zin heeft.

Reageer op artikel:
Deze techbedrijven nemen maatregelen na de dood van George Floyd
Sluiten