Tesla Autopilot crash: bestuurder at bagel en dronk rustig koffie terwijl hij inreed op brandweerauto

Tesla werkt al een aantal jaar aan hun Autopilot-functie. Deze functie heeft al meerdere keren het nieuws gehaald met video’s waarop de zelfrijdende auto een crash had of ongeluk veroorzaakte. Een aantal maanden geleden verschenen er beelden van een Tesla Model S met Autopilot functie die op een brandweerauto was gebotst. Het is een tijdje geleden, maar het onderzoek naar de rol van de Autopilot in de crash is afgerond. De uitkomst zal je misschien niet verbazen (of toch wel?).

Autopilot vs bestuurder: wie krijgt de schuld?

De US National Transportation Safety Board heeft een rapport gepubliceerd met daarin de onderzoeksresultaten naar de veelbesproken Tesla 3 crash die in januari 2018 plaatsvond. De auto reed niet snel en niemand raakte gewond. Toch zagen de beelden van de crash er best heftig uit. Het nieuws ging al snel rond dat de Autopilot het ongeluk veroorzaakt had.

Er ging geen lampje branden..

Volgens het rapport was de Tesla-bestuurder op het moment van de crash lekker een bagel aan het eten en een bakkie koffie aan het drinken. Op het moment van het ongeluk was de auto Autopilot-modus dus wel ingeschakeld. Maar deze modus is niet te verwarren met de functie van een zelfrijdende auto. Dus ook wanneer deze modus is ingeschakeld, is het de bedoeling dat bestuurders hun handen aan het stuur houden. Normaliter geeft de auto elke 15 seconden geluids- en lichtsignalen wanneer dit niet gebeurt. Die zijn lastig te missen, zo ontdekte WANT recent in een review. Maar volgens de bestuurder brandde dit lampje niet terwijl hij lekker aan het snacken was.

Autopilot-functie is niet hetzelfde als een zelfrijdende auto

Onderdeel van het onderzoek naar de crash was om te achterhalen of ten tijde van het ongeluk Tesla‘s Autopilot was ingeschakeld, en of de bestuurder aandacht aan het verkeer besteedde. Uit het onderzoek is gebleken dat de bestuurder in de laatste 14 minuten van de rit zijn handen in totaal maar 51 seconden aan het stuur had. Sterker nog, in de laatste 4 minuten voor de crash had hij het stuur met geen vinger aangeraakt.

Het is dan ook niet gek dat de bestuurder zich alleen het moment van de botsing met de brandweerwagen herinnert en een ”boom in my face”. Ondanks dat de naam ”Autopilot” wat misleidend is en het systeem duidelijk heeft gefaald, is de schuld niet volledig bij Tesla te leggen.

Tesla Model 3 review design

Benieuwd naar onze review van Tesla model 3? Check dan hier onze video en ervaring in dé elektrische auto van het jaar. Spoiler alert: wij maakten geen brokken.

Reageer op artikel:
Tesla Autopilot crash: bestuurder at bagel en dronk rustig koffie terwijl hij inreed op brandweerauto
Sluiten