Tesla’s elektrische vrachtwagen Semi is een droom voor iedere vrachtwagenchauffeur

Alle vrachtwagenchauffeurs horen waarschijnlijk op de radio dat hun gigantische voertuig er over een aantal jaar anders uit ziet. Tesla heeft namelijk de Semi elektrische vrachtwagen gepresenteerd. Met als doel om alle dieselvrachtwagens te vervangen. Inclusief een volle lading kan de chauffeur zo’n 800 kilometer op een volle accu rijden.

Gaat de elektrische vrachtwagen van Tesla de transportwereld verbeteren?

Dat een elektrische vrachtwagen over aardig wat vermogen moet beschikken hoeven wij je waarschijnlijk niet uit te leggen. De Semi truck wordt dan ook door vier elektromotoren aangedreven. Het is dezelfde elektromotor die we uit de Model 3 kennen. Binnen 5 seconden moet de honderd kilometer per uur al zijn aangetikt. Als de elektrische vrachtwagen met zo’n 36.000 kilogram is beladen, dan doet de truck er zo’n 20 seconden over.

elektrische vrachtwagen

Goedkopere rijkosten, beter voor de omgeving

De elektrische vrachtwagen van Tesla moet uiteindelijk de dieselvrachtwagens doen vergeten en beter voor het milieu zorgen. Volgens Tesla is een dieselvrachtwagen zo’n 15 procent duurder per kilometer dan de elektrische vrachtwagen. Hoeveel de uiteindelijk kosten zijn is nog onduidelijk. Je kunt ‘m in ieder geval voor 5000 euro reserveren mocht je de behoefte aan zo’n vrachtwagen hebben.

Slimme technologie voor de veiligheid

De actieradius met een volle accu is dus zo’n 800 kilometer. De Semi moet je zo’n 30 minuten opladen om weer 600 kilometer te kunnen cruisen. Opladen kan dus goed tijdens het lossen zodat er effici├źnt met de tijd wordt omgegaan. Zoals we van Tesla gewend zijn is de Semi ook van de nieuwste vernuftigheden voorzien. Denk aan een semi-autonoom besturingssysteem en onbreekbare ramen. De vrachtwagen houdt zichzelf op de rijbaan en kan indien nodig zelf van rijbaan wisselen. Dit zorgt voor een stuk veiligheid aangezien er nog wel eens een chauffeur in slaap wil vallen…

Om van het beste overzicht op de weg te genieten kiest Tesla ervoor om de chauffeur in het midden te plaatsen. Ook heb je als chauffeur de beschikking over twee grote schermen voor een goede navigatie en om alles vanuit de cockpit te bedienen. Alle informatie over het voertuig kun je ook via de schermen raadplegen.

De productie zal net zoals de nieuwe Tesla Roadster in 2019 starten. Elon Musk benadrukte tijdens zijn presentatie nog dat je minimaal 1,5 kilometer met de aandrijving kunt rijden. Dat was zijn garantie. Al met al lijkt dit voertuig op waar het hart van menig chauffeur van gaat kloppen. Nu moeten de transportbazen de investering aandurven…

Naast de vrachtwagen heeft Tesla dus ook een nieuwe Roadster gepresenteerd. Dit is de snelste productieauto ooit. Binnen 1,9 seconden sprint de auto naar de honderd kilometer per uur en tik je een topsnelheid van 400 kilometer per uur aan.

Reageer op artikel:
Tesla’s elektrische vrachtwagen Semi is een droom voor iedere vrachtwagenchauffeur
Sluiten