Tesla-killer: Aston Martin toont elektrische Rapide E
Eindelijk: ook Aston Martin heeft nu een volledig elektrische auto. Maak kennis met de Aston Martin Rapide E, de bolide waarmee het merk definitief zijn pijlen op Tesla richt.
Aston Martin Rapide E
Daar blijft het overigens niet bij. De autofabrikant werkt ook aan de AM-RB003, een nieuwe SUV, de nieuwe Vanquish, een nieuwe Valkyrie en de DBS GT Zagato. Genoeg om naar uit te kijken dus!
Wij worden natuurlijk het vrolijkst van de Rapide E. Een auto die al in 2015 aangekondigd werd, ondertussen vier jaar geleden. We kregen toen ook al een vroeg prototype te zien.
Nu kan eindelijk de productieversie gaan imponeren. De Aston Martin Rapide E is in China ontwikkeld, in samenwerking met Williams Advanced Engineering. De elektrische variant van de normale Rapide barst van de innovatie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F04%2Faston-martin-rapide-e-2-ogi.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F04%2FAston-Martin-Rapide-E-front.png)
Op de achteras zitten twee elektromotoren, die samen 610 pk en 950 Nm opleveren. De autofans merken nu meteen op dat het merk dus niet voor vierwielaandrijving heeft gekozen. Dat is volgens de autofabrikant zelf geen ramp: in amper vier seconden zit de Rapide E op 96 kilometer per uur. Een topsnelheid van 250 kilometer per uur maakt het plaatje af.
Als we het over elektrische auto’s hebben, dan is de accu natuurlijk zeer belangrijk. De basis van de Rapide E is een flink accupakket van 65kWh. Daarmee heb je volgens Aston Martin zelf beschikking over een actieradius van 320 kilometer.
Binnen 90 minuten laden kun je weer 300 kilometer op pad. Ga je voor de 800V/100kWh-lader, dan is de accu in slechts 60 minuten volledig opgeladen.
Tesla-killer? Niet echt
Het design mag er in ieder geval zijn. De blauwe accenten en de aangepaste bumper leveren een modern en stoer ontwerp op, waarbij het unieke karakter van de reguliere Rapide behouden blijft. De verbeterde aerodynamica is ook een dikke plus, dankzij een grotere diffuser aan de achterkant, speciale aluminium wielen en een extra glad afgewerkte bodem.
Wat dat oplevert? 8 procent extra efficiëntie, als we Aston Martin moeten geloven. Ook een mooi detail: de klassieke ronde klokjes op het dashboard zijn ingewisseld voor digitale schijfjes.
Maar goed, hebben we dan nu eindelijk een echte Tesla-killer te pakken? Niet echt. Naast het feit dat Tesla op vrijwel elke metric de Rapide E verslaat, hebben we het hier ook over een zeer exclusief product. Aston Martin gaat namelijk slechts 155 exemplaren produceren. Het prijskaartje blijft voorlopig een geheim.
Meer Tech?
Helemaal gek van Tech en niets willen missen? Dan is onze podcast WantKast zeker iets voor jou! Thomas en Mark bespreken elke week de meest recente ontwikkelingen, het grootste nieuws en ze delen hun ervaringen! Kortom: echt een podcast voor techliefhebbers zoals jij!
Benieuwd naar de WantKast podcast? Check hieronder de meest recente aflevering.