Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Cars 5 jan 2018

Tesla Model 3: alles wat je moet weten over de elektrische auto

De productie van de Tesla Model 3 is gestart. We zetten alles op een rijtje dat we al weten over de elektrische auto die voor een revolutie in de auto-industrie moet gaan zorgen.

De Tesla Model 3 in actie

Een video van slechts zes seconden wist het halve internet gek te maken. Dat krijgt natuurlijk maar een iemand voor elkaar: Elon Musk. We kregen namelijk de Tesla Model 3 in actie te zien. De langverwachte auto trok snel op, om vervolgens na dertig meter weer tot stilstand te komen. That’s all.  Toch is het een wonderbaarlijke verrassing voor fans, en een voorproefje op een revolutie binnen de auto-industrie. Hoe komt dat?

Laten we even een stap terugnemen. Tesla onthulde in 2016 het prototype van de Tesla Model 3. Sindsdien hebben we niet veel over de elektrische auto gehoord, ondanks het feit dat de bolide eind 2017 in productie is gegaan. Vandaar dat de vrij belabberd gefilmde video zo’n grote verrassing was. Geen teasers, geen reclamecampagnes, maar een directe opname. Heerlijk!

De Tesla Model 3 is de belangrijkste auto die Tesla ooit zal bouwen

Bovendien is de Tesla Model 3 de belangrijkste auto die de ambitieuze fabrikant ooit zal bouwen. Hartstikke leuk en aardig al die elektrische auto’s, maar de huidige Tesla’s blijven luxeproducten. Om de maatschappij een groenere toekomst te bezorgen zullen dergelijke auto’s eerst een stuk goedkoper moeten worden. Want dat is wat Musk bovenal wil: veranderen hoe de mensheid zich voortbeweegt, op een milieuvriendelijke manier.

Daarvoor zullen de elektrische bolides auto’s voor iedereen moeten worden, in plaats van indrukwekkende voorproefjes op de toekomst. Het antwoord? Maak kennis met de Tesla Model 3. Met een startprijs van 35.000 dollar en een bereik van 350 kilometer gaat Tesla de grote massa bedienen. Maar wat weten nou eigenlijk over de Tesla Model 3? In ieder geval dat de elektrische auto onlangs van Los Angeles naar New York binnen 50 uur is gereden. En naar behoren presteert.

Alles wat je moet weten over de elektrische auto

De elektrische auto ziet er vrijwel exact hetzelfde uit als het indrukwekkende prototype uit 2016. Nu zul je denken: “Maar dat is toch ook de bedoeling?” Toch is dat niet zo vanzelfsprekend. Meestal worden futuristische prototypes er uiteindelijk een stuk saaier op. Unieke details en gewaagde keuzes verdwijnen, vaak door veiligheidseisen en de beperkingen die massaproductie met zich meebrengt.

Tesla Model 3

Musk heeft vorig jaar dus een indrukwekkende auto onthuld, die we ook echt gaan krijgen. Dat is tussen al het misleidende marketinggeweld van de concurrentie al een opvallende prestatie. Uit de tekst onder de video blijkt dat het ook echt om een zogenaamde release candidate gaat. Naast wat bugs zou dit exemplaar dus echt de weg op kunnen. Maar wanneer kun jij met de Tesla Model 3 aan de slag? De eerste mensen rijden namelijk al in de Model 3, maar dit zijn er minder dan in eerste instantie verwacht.

In december 2017 zou Elon Musk namelijk 20.000 exemplaren van de Model 3 hebben gemaakt. Wrong! In het laatste kwartaal van 2017 werden er maar 1550 exemplaren gemaakt. Dit komt doordat het productieproces nog niet op orde is door het ombouwen van de productiefaciliteiten. Ook in 2018 zal de productie niet storm lopen. Musk verwacht dat er pas halverwege 2018 5000 elektrische auto’s per week kunnen worden afgeleverd. De internationale levering (ook naar Nederland) staat in het begin van de tweede helft van 2018 gepland. We gaan het zien.

Een flinke korrel zout

Het mag dus duidelijk zijn dat je beloftes van Elon Musk met een korrel zout moet nemen. Als Tesla ergens goed in is, dan is dat het missen van deadlines. Maanden, soms zelfs jaren zitten de voorspellingen en plannen van Musk ernaast. De prijs van extreme ambitie, zullen we maar zeggen. Voorbeeldje: eigenaren van de Model S en Model X wachten nog steeds op de sterk verbeterde Autopilot. Tesla beloofde dat ze die update al maanden geleden zouden ontvangen.

Bovendien is het dit keer extra belangrijk dat alles aan de Tesla Model 3 klopt. De vorige Tesla’s stonden aanvankelijk bekend om kleine foutjes. Geen funeste fouten, maar quality control dingetjes zoals wiebelige autostoelen of panelen die niet helemaal op elkaar aansluiten. Rijke early adaptors zullen dat misschien accepteren, maar de doorsnee consument niet. In dat segment zal Tesla zich immers moeten meten met concurrenten als BMW en Audi.

Tesla Model 3

Musk heeft daar een elegante oplossing op: maak alles zo simpel mogelijk. De Tesla Model 3 mag dan op een kleinere Model S lijken, maar naast het ontwerp is bijna alles compleet veranderd. Het nieuwe model heeft slechts een scherm, in plaats van twee schermen met elk hun eigen computer. Daarnaast heeft de Model 3 twee keer zo weinig bekabeling. Ook zijn futuristische extraatjes zoals de automatische uitklappende deurklinken geschrapt.

Geduld, geduld en nog eens geduld

Dat soort risicovolle onderdelen zorgden ervoor dat de Tesla Model X bijvoorbeeld in een “production hell” belandde, aldus Musk. Tegenover investeerders onthulde de miljardair onlangs dat Tesla er alles aan gedaan heeft om het productieproces te vergemakkelijken. Daarom worden er eerst ook enkel exemplaren met achterwielaandrijving uitgebracht. Voor luxere modellen zul je nog een jaartje langer moeten wachten.

Maak je echter geen zorgen, want Tesla blijft een verfrissend bedrijf met unieke auto’s. Alles wordt efficiënter, niet saaier. Je kunt nog steeds functies als Autopilot en Supercharging verwachten, al is het niet bekend hoeveel extra je daarvoor zult moeten neerleggen. Alle Nederlandse informatie over de Tesla Model 3 vind je hier.

Reageer op artikel:
Tesla Model 3: alles wat je moet weten over de elektrische auto
Sluiten