[REVIEW] Zes redenen om de Tesla Model 3 (niet) te kopen

Tesla Model 3 niet kopen: prijzig

De belangrijkste reden om de Tesla Model 3 links te laten liggen is wat mij betreft dat hij nogal prijzig is. De goedkoopste variant – met een range van 409 kilometer en een sprinttijd naar 100km/h van 5,6 seconde – kost ‚ā¨47.800. Voor de Long Range die ik testte (560km, 0-100 in 4,6 seconde) betaal je ‚ā¨58.300 en de performanceversie (530km, 0-100 in 3,4 seconde) kost ‚ā¨63.990. Dan heb je opties als een ander likje verf, een aangepast interieur, mooiere velgen en de geavanceerde Autopilot nog niet meegenomen.

Tesla Model 3 review design
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Rijdt je zakelijk, dan verandert dat beeld. De instapversie zit onder de ‚ā¨50.000 en is dus veilig voor de Tesla-tax. Dat betekent in 2019 een bijtelling van 4%, waarmee je de auto netto een stuk goedkoper rijdt dan een vergelijkbare benzineauto.

Heb je die luxe niet, dan moet je dus diep in de buidel tasten voor deze Tesla. Wil je een vergelijkbare benzineauto, dan ben je toch al snel duizenden euro’s minder kwijt. Gedurende de hele levensduur van de auto kan dat trouwens misschien wel uit: aan stroom/brandstofkosten ben je met de Model 3 goedkoper uit en ook qua onderhoud zit je waarschijnlijk beter. Moet je alleen wel die duizenden euro’s aan het begin kunnen ophoesten.

Tesla Model 3 review exterieur
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor
Reageer op artikel:
[REVIEW] Zes redenen om de Tesla Model 3 (niet) te kopen
Sluiten