Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 15 feb 2018

Tesla’s productieproblemen zijn hemels voor medewerkers

Bij het produceren van nieuwe Tesla‘s komt behoorlijk wat kijken. Elon Musk refereert vaak naar het productie proces als “production hell”. Dit heeft een redelijk negatieve toon, maar niet iedereen ervaart deze zogenaamde hel als iets vreselijks. Voor Tesla productie ingenieur Sheena Patterson is deze productie hel ook een soort van hemel. Het brengt medewerkers van verschillende afdelingen samen om uiteindelijk tot een mooi resultaat te komen: Tesla‘s.

Van Ford naar Tesla

Patterson werkt nu al bijna drie jaar bij de automaker, maar begon haar carrière in de autoindustrie bij Ford vlak na het afstuderen aan de University of Michigan. Daar werkte ze onder andere aan de aluminium carrosserie van de Ford F-150 pickup truck. Op een gegeven moment werd haar een kantoorbaan aangeboden, maar de ingenieur was nog lang niet klaar om werken met haar handen op te geven. Tesla bleek de perfecte plek te zijn om haar loopbaan voort te zetten.

Sheena Patterson ingenieur Tesla
Sheena Patterson

The machine that builds the machine

Bij Tesla werkt de intelligente dame aan “the machine that builds the machine”. Zij is degene die de productielijnen produceert, die er uiteindelijk voor zorgen dat verschillende onderdelen voor de auto’s worden geproduceerd. Toen ze pas begon te werken bij de automaker ontwikkelde Patterson de Gambit robot, die nu zijn werk doet bij de montageband van de Model S en Model X. Hier lijmt de gele robot glazen panelen aan de Tesla‘s. Dit werk werd vroeger met de hand gedaan door verschillende medewerkers, maar dankzij Patterson gebeurt dit klusje een stuk sneller.

Tesla fabriek

Alles is iedereens probleem

De reden waarom de ingenieur de productie hel soms juist hemels kan vinden, is omdat het er bij Tesla zo anders aan toe gaat dan bij andere automakers. Wanneer er bijvoorbeeld bij General Motors of Ford iets mis gaat tijdens de productie, is dat het probleem van het productie team. Bij Tesla is de productielijn echter als het ware overal. Iedereen kan te maken krijgen met problemen met betrekking tot de productie. In Tesla‘s fabriek is een probleem ook iedereens probleem en kunnen ingenieurs bijvoorbeeld gewoon communiceren met het design team, in plaats van dat alles gefragmenteerd gebeurt van de ene afdeling naar de volgende. Hierdoor kunnen de auto’s grondiger ontworpen en geproduceerd worden.

Elon Musk

Al met al blijft Patterson een echte ingenieur in geeft de productielijn haar een veel warmer gevoel dan de auto’s zelf. Wat ons betreft zouden we toch een stuk happier worden van een Tesla. Voor Jeremy Clarkson van Top Gear zou dat misschien wat anders liggen. Hij werd jaren geleden aangeklaagd omdat hij zich negatief uitsprak over de Roadster na een paar extreme testen. Inmiddels heeft hij zich echter toch weer in een Model X gewaagd.

Business Insider

Reageer op artikel:
Tesla’s productieproblemen zijn hemels voor medewerkers
Sluiten