Dominick Vietor
Dominick Vietor | LinkedIn Cars 27 jun 2017

Roadtrippen door de bergen in een Tesla: het ultieme rijden?

Voor veel mensen is het dé ultieme rij-ervaring: lekker omhoog sturen over een mooie bergpas. Afwisselend bochtenwerk, soms even een stukje rechtuit knallen en een geweldig uitzicht. Hoe is die ervaring met een elektrische auto onder je kont? Of beter gezegd, kun je zo’n trip al wel met een elektrische auto maken? Wij stapten in een Tesla Model S en Model X en zochten het uit.

All about the car

Natuurlijk is door de bergen cruisen altijd leuk. Maar een goede auto maakt het wel een stuk leuker. Het liefst natuurlijk met je haren in de wind in een cabrio. Elektrische cabrio’s zijn helaas schaars, dus dat ging hem niet worden. Liefhebbers moeten op zoek naar een tweedehands Tesla Roadster, of wachten op de nieuwe.

Voor nu moeten we het dus doen met de Model S en X. De 100D versies van beiden, om precies te zijn. Ook geen straf gelukkig. Over de Model S maakten we al eens deze review, met de Model X gingen we op safari. Check die reviews dus voor onze uitgebreide ervaringen met de twee auto’s. Kunnen we ons nu lekker bij de alpiene rij-ervaring houden.

Tesla Model S en Model X roadtrip alpen

Een specifiek voordeel van de Model X in de bergen is de gigantische voorruit. Die loopt ongeveer door tot boven je hoofd, waardoor je prachtig uitzicht hebt op alle bergen. Nice! De bovenkant is wat verduisterd, zodat je niet teveel last hebt van de zon. Nadeel is de vrij forse A-stijl, die ervoor zorgt dat je een scherpe bocht naar links niet zo makkelijk kunt overzien.

Veel koppel, laag zwaartepunt

Wat natuurlijk vooral belangrijk is om de berg op te komen, is voldoende koppel. Je moet immers na een scherpe haarspeldbocht weer goed kunnen optrekken. Wat dat betreft zijn elektrische auto’s top: die leveren vanaf stilstand maximaal koppel. Dat geldt zeker voor deze twee Tesla’s. Maar ook met een meer bereikbare auto als de Opel Ampera E zul je profijt hebben van het direct beschikbare koppel.

De auto’s liggen als een huis op de weg

Ook het lage zwaartepunt is een duidelijk voordeel van de gemiddelde elektrische auto. Dat komt doordat de accu – het zwaarste onderdeel van de auto – meestal in de bodem verwerkt is. Zo ook bij deze Tesla’s. Daardoor liggen de auto’s als een huis op de weg en kun je vrij rap de bocht door.

Tesla Model S roadtrip alpen

In het staartje van de bocht alvast flink accelereren gaat net wat minder goed. Beide auto’s wegen ruim twee ton; dat gewicht tegelijkertijd de bocht om en snel vooruit krijgen blijkt een zware klus. Van onderstuur heb je gelukkig geen last, maar het optrekken gaat in zo’n situatie iets minder lichtvoetig dan gehoopt. Het is een klein smetje op een verder geweldige rij-ervaring.

Zelfs de Tesla Model X, die behoorlijk zwaar en hoog is, rijdt vanwege zijn lage zwaartepunt soepel. In tegenstelling tot de meeste SUV’s helt hij nauwelijks over in de bocht. Je merkt wel dat de S lichtvoetiger is. Hij gaat net wat makkelijker de bocht om, trekt sneller op en remt ook wat makkelijker. De sportieve rijder moet dus bij de Model S zijn; wie lekker rustig rond wil cruisen is bij de Model X beter af. Niet in de laatste plaats vanwege de gigantische voorruit die een prachtige doorkijk op de omgeving biedt.

Tesla Model X roadtrip alpen

Die rustige cruiser zal ongetwijfeld ook de stilte aan boord waarderen. Net als het feit dat je nooit na hoeft te denken over schakelen. Sportieve coureurs zullen beiden misschien juist als een gemis ervaren. Je zou immers kunnen zeggen dat het luide gebrul van een benzinemotor en de versnellingspook een extra dimensie aan het rijden toevoegen. We zullen het er maar op houden dat de elektrische ervaring duidelijk anders is. Voor velen een voordeel, voor sommigen een nadeel.

Bergaf gratis laden

Wat in ieder geval een voordeel is van elektrisch rijden in de bergen, is dat je bergaf gratis laadt. Natuurlijk gebruikt een benzineauto bergaf ook nauwelijks brandstof, maar er zal nooit een druppel benzine bijkomen. Doordat een elektromotor ook als generator kan werken wordt bij remmen op de motor energie gegenereerd.

Op een volledige bergpas krijg je er hooguit een paar procent bij

Erg veel scheelt het overigens niet: op een volledige bergpas krijg je er hooguit een paar procent bij. Terwijl je bergop heel wat meer dan die paar procent verbruikt. In ieder geval hoef je als je bovenop de berg met een bijna lege accu staat niet bang te zijn dat je niet meer bij een lader in het dal kunt komen.

Tesla Model S roadtrip alpen

Je kunt trouwens kiezen hoe sterk de auto regeneratief remt als je het stroompedaal loslaat. De standaardinstelling remt vrij stevig zodra je geen ‘stroom geeft’. Een speciale lichtere modus zorgt voor een beperkte afremming, zodat het rijden meer voelt als rijden in een benzineauto.

De eerste heeft onze voorkeur en is ook in de bergen handig, want hij remt over het algemeen zo sterk dat je ook bergaf niet te snel gaat. Je moet alleen wel opletten dat je niet teveel stroom bijgeeft, want dan ben je al snel weer accucapaciteit aan het verbruiken. Gelukkig kun je dat op de vermogensmeter voor je neus eenvoudig zien.

Tesla Model S roadtrip alpen

Rijstijl versus range

Tesla claimt voor de Model X 100D een range van 565 kilometer volgens de NEDC cyclus, bij normaal gebruik in Nederland is dat ruim 400km. In de bergen wordt het, afhankelijk van je rijstijl, nog wat minder. Onze rit van de supercharger in Chambéry naar ons hotel bovenop de Col du Mont-Cenis kostte zo’n 60% van de acculading. Dat is een rit van ongeveer 150km en een hoogteverschil van ruim 1500 meter. Gezien onze vrij sportieve rijstijl en het stevige gebruik van de airco niet slecht.

Tesla Model X roadtrip alpen

Wie dichter bij die range van ongeveer 400km wil komen moet zijn rijstijl een beetje aanpassen. Een rustige rijstijl brengt je een stuk verder, maar die 400 kilometer blijft met een stevig hoogteverschil moeilijk. Als je een lange roadtrip door de Alpen wilt maken moet je dus een beetje rekening houden met je rijstijl en de beschikbaarheid van snelladers.

Op de saaie stukken van je trip hoef je nauwelijks iets te doen

Teslarijders kunnen via het Destination Charging-programma terecht bij een flink aantal hotels waar de auto ‘s nachts aan de snellader kan. Die zijn soms gereserveerd voor Tesla’s en soms ook beschikbaar voor andere auto’s. Natuurlijk zijn er ook gewone laadpunten en heeft zo’n beetje iedere elektrische auto wel een systeem ingebouwd waarmee je die eenvoudig kunt vinden.

Tesla Model X roadtrip alpen

Afgeladen met gadgets

Even terug naar de Tesla’s. De Model X en Model S hebben allebei zo goed als dezelfde bediening en ongeveer hetzelfde dashboard. Ze zijn beiden afgeladen met gadgets om je roadtrip te veraangenamen. Het grootste voorbeeld daarvan is de Autopilot, een soort uitgebreide adaptieve cruisecontrol die op de snelweg bijna autonoom kunt rijden. Op de saaie stukken van je trip hoef je dus nauwelijks iets te doen. Even wennen, maar daarna ontzettend fijn.

Een van onze andere favorieten was het ingebouwde Spotify Premium-abonnement. In combinatie met de internetverbinding van de auto heb je zo altijd toegang tot alle muziek. Minpuntje: je kunt geen muziek offline beschikbaar maken. In Nederland niet zo’n probleem. Maar als je door de bergen rijdt is het bereik vaak matig en kan je muziek dus zomaar wegvallen.

De toekomst van rijden

Of je het nou leuk vind of niet, elektrisch rijden heeft de toekomst. Na twee dagen elektrisch door de bergen gereden te hebben zien wij die toekomst in ieder geval wel zitten. Goed, je zou kunnen zeggen dat de rij-ervaring wat minder spectaculair is. Schakelen hoeft niet meer en je mist het gebrul van de verbrandingsmotor. Daar krijg je wel een heerlijk soepele rijbeleving en ultieme rust aan boord voor terug. Dat je daarbij ook nog eens flink minder – en lokaal zelfs niks – uitstoot is mooi meegenomen.

Tesla Model X roadtrip alpen

Laat de toekomst maar komen dus! Voorlopig zijn de meeste elektrische auto’s nog een beetje duur, maar daar komt snel verandering in. Paar laadpalen en waterstofstations erbij et voilà, over nog geen tien jaar kan iedereen elektrisch door de bergen zoeven.

Wil je binnenkort ook een volelektrische roadtrip maken? Tesla geeft hier een aantal roadtrips in een Model S of X weg. Of neem gerust hier een kijkje in Tesla’s indrukwekkende fabriek in Tilburg.

Reageer op artikel:
Roadtrippen door de bergen in een Tesla: het ultieme rijden?
Sluiten