Mijlpaal: Tesla opent 10.000e Supercharger oplaadpunt

Noah Korevaar 11 jun 2018 Cars

Zolang elektrische auto’s niet een astronomisch bereik hebben, ben je zeer afhankelijk van oplaadpunten. Dat is een steeds minder groot probleem. Niet alleen omdat het bereik van de nieuwste modellen rap toeneemt, maar ook omdat het aantal oplaadpunten groeit. Al helemaal die van Tesla, de Superchargers.

Tesla opent 1000e Supercharger station

Eind 2012 stonden er slechts een handjevol Tesla Superchargers, in Californië. Ondertussen heeft de autofabrikant het 10.000e Supercharger Station geopend. Dat kondigde Tesla afgelopen nacht met trots aan.

Schrijf je in voor de WANT nieuwsbrief?

En ontvang het tofste technieuws dagelijks in je mail!
[revue_subscribe]

Belleville, Canada, had de eer. Vooral de afgelopen maanden steeg het aantal locaties rap. Eind mei waren 1000 stations in aanbouw (inclusief vergunning). Dat is vrij indrukwekkend.

Het duurde anderhalf jaar voor Tesla genoeg Supercharger stations had om van kust naar kust te rijden in de Verenigde Staten. Ondertussen dekt het netwerk al Noord-Amerika, evenals een groot deel van Azië, Australië, Europa en het Midden-Oosten.

https://twitter.com/Tesla/status/1005572789934305280

Dat heeft het merk grotendeels te danken aan zijn succes en verkoopcijfers, ondanks productieproblemen. Tegelijkertijd neemt Tesla met deze snelle expansie ook een groot risico. Een risico dat lang niet elk merk op zo’n grote schaal zou nemen.

Het bouwen van de Superchargers is immers een grote investering. Pas op de lange termijn betaalt zo’n netwerk zichzelf terug. Aan de ene kant kun je er voor kiezen om pas uit te breiden wanneer er meer Tesla‘s zijn verkocht, aan de andere kant wachten consumenten juist op een betere coverage. Je wilt wel gewoon naar je werk kunnen rijden. Elke nieuwe locatie maakt de elektrische bolides weer een optie voor een nieuw segment aan consumenten.

Tesla Supercharger

Een beetje het verhaal van het kip en het ei dus. Vergeet ook niet dat het gebruik van de Superchargers tot en met 2017 compleet gratis was. Tesla koos er dus bewust voor om de financiële klap te incasseren die het bouwen van zo’n infrastructuur oplevert. De grote rivalen van Tesla maken zich op de kortere termijn zorgen om de winst die gemaakt kan worden.

Is de strijd dan al gestreden? Verre van. Nu pas komende grote jongens echt goed op gang, terwijl Tesla het voorwerk heeft gedaan. De autofabrikant kan op de langere termijn de vruchten plukken van deze investeringen, maar dan mogen de verkoopcijfers van de auto’s zelf niet achterblijven in een wereld waar elk merk volledig elektrisch is gegaan. Dat gaat pittig worden.

?Lees ook: De andere kant van elektrische fietsen: opvoeren en racen maar

Reageer op artikel:
Mijlpaal: Tesla opent 10.000e Supercharger oplaadpunt
Sluiten