Cars 23 jan 2018 Noah Korevaar

Expert: ‘Koop nu een Tesla als verzamelobject, voor het bedrijf onderuit gaat’

Verzamel je zeldzame auto’s? Dan moet je zo snel mogelijk een Tesla Model S aanschaffen. Althans, als we autoindustrie veteraan Bob Lutz moeten geloven. De 85-jarige expert heeft gewerkt bij vrijwel elke grote naam, inclusief BMW, Ford, Chrysler en General Motors. Hij is fan van Tesla, maar denkt niet dat de ambitieuze fabrikant het gaat redden.

‘Tesla gaat ondertuit’

Hij is er duidelijk over: “Elon Musk is er nog niet achter gekomen dat je omzet groter moet zijn dan je kosten.. Wanneer je continu geld blijft verliezen, dan run je simpelweg niet een goed autobedrijf. Ik zie niks aan de horizon dat dit probleem op gaat lossen. Dus ik adviseer degenen die auto’s verzamelen om een Tesla Model S te kopen, nu je nog de kans hebt.”

Duidelijke taal. Toch is het een achterhaalde manier om naar dit soort bedrijven te kijken. Het bedrijf van Elon Musk is op de eerste plek een techbedrijf, niet een autofabrikant. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar van de manier waarop Tesla producten op de markt brengt tot de basis van de auto’s zelf: het is een techbedrijf dat gadgets uitbrengt. Gadgets die toevallig auto’s zijn.

Bob Lutz Tesla
Bob Lutz

Winst is geen absolute vereiste meer anno 2018. Groei is veel belangrijker. Er zijn bedrijven die decennia bestaan, zonder groene cijfers te presenteren. Degelijke producten en continue groei is genoeg om de aandacht van de massa te trekken en investeerders tevreden te houden.

Struikelblok nummero een zal de concurrentie blijven. Kan Tesla voorop blijven lopen?

Geen zorgen: Tesla is een techbedrijf

Investeerders staan bijvoorbeeld in de rij om in Uber te investeren. Een bedrijf dat nog nooit een winstgevend kwartaal heeft gehad. Vorig jaar schreef Uber een verlies van 2.8 miljard dollar. De startup is al door 22 miljar dollar heen gebrand. Daar tegenover staat dat Uber 70 miljard dollar waard is. Meer dan Ford, General Motors, Honda en andere grote autofabrikanten.

Het is dus een compleet andere markt. Bovendien zijn de productieproblemen van Tesla vooral een drempel voor de korte termijn. Sure, het is bijzonder vervelend voor early adopters, maar op de lange termijn hoeft Elon Musk zich absoluut geen zorgen te maken. Niet om zijn winst in ieder geval. Struikelblok nummero een zal de concurrentie blijven. Kan Tesla voorop blijven lopen?

Elon Musk Mark
Elon Musk

En ook dan heeft Musk een backup plan. De succesvolle CEO wordt te vaak de hemel in geprezen alsof hij niks fout kan doen, maar Tesla is een sterke case. De ambitieuze ondernemer heeft met zijn patenten en oplaadnetwerk een sterke basis om op terug te vallen. Tesla kan uiteindelijk de gehele industrie ondersteunen. Of het nou met zijn eigen auto’s winst maakt of niet.

De knelpunten liggen heel ergens anders dan Lutz ons wil doen laten geloven. Groei is het nieuwe winst. Het is een nieuwe manier van tegen een industrie aan kijken, die op zijn eigen manier weer nieuwe problemen oplevert. Voorlopig hoef je als autoverzamelaar echter nog niet de portemonnee te trekken. Voorlopig blijft Tesla gewoon knallen. Al blijkt uit recent nieuws dat Musk niet zomaar meer geld eraan zal verdienen.

Reageer op artikel:
Expert: ‘Koop nu een Tesla als verzamelobject, voor het bedrijf onderuit gaat’
Sluiten