Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 8 feb 2018

The Cloverfield Paradox review: hit voor Netflix of matige stunt?

Zoals je waarschijnlijk al wel weet haalde Netflix onlangs een briljante marketingstunt uit. De streamingdienst zette het derde deel in Cloverfield franchise namelijk zomaar ineens online. Met succes, want men heeft blijkbaar al vele miljoenen opgehaald. De vraag is alleen, is de film zelf ook briljant?

The Cloverfield Paradox review

Het is alweer 10 jaar geleden dat de eerste Cloverfield film verscheen. Deze zogeheten found footage film was succes en uiteindelijk kwam er een vervolg. Alhoewel de opvolger een totaal andere stijl had, sloeg ook die film aan. Dit was vermoedelijk reden genoeg om twee vervolgfilms te gaan maken, waarvan de eerste afgelopen maandag dus onverwacht online stond.

De film draait om een energietekort dat de mensheid in gevaar brengt. Het is aan de bemanning van het zogeheten Cloverfield station om een oplossing te vinden, al blijkt dat niet bepaald makkelijk. Ze krijgen namelijk te maken met zaken als indringers, gemuteerde lichamen en andere dimensies. Ook op aarde blijkt er van alles te gebeuren…

The Cloverfield Paradox review
Dit verslag is geschreven door CineMartijn.

Het verhaal achter The Cloverfield Paradox is vrij simpel en voelt aan als een soort mix tussen Interstellar, Alien en Event Horizon. In principe had dit niet verkeerd hoeven zijn, maar de uitwerking blijkt zeer matig. We zien allerlei willekeurige gebeurtenissen welke elkaar afwisselen. Opvallend is dat personages er veel te droog op reageren. Ze schrikken even van een collega die gedood wordt door inwendige wormen, maar doen een uur later bij wijze van spreken alsof er niks aan de hand is.

The Cloverfield Paradox review

De personages zelf zijn ook vrij vlak en maken hierdoor weinig indruk. Het is niet ondenkbaar dat je bij het midden van de film nog steeds niet weet welke naam nou eigenlijk bij welk gezicht hoort. Een van de bemanningsleden heeft een eigen subplot, dat nog best interessant is. Het rommelige van de rest zorgt ervoor dat ook dit echter niet optimaal tot zijn recht komt. De acteurs doen het ondanks alles verder niet slecht.

Het feit dat de meeste dingen zo slecht uitgewerkt zijn maakt het lastig om van de film te genieten, laat staan serieus te nemen.

Matige film…

Het feit dat de meeste dingen zo slecht uitgewerkt zijn maakt het lastig om van de film te genieten, laat staan serieus te nemen. Al zullen er wel enkele genreliefhebbers zijn die het concept van de meerdere dimensies nog best de moeite waard vinden. Er is tevens ruimte voor een verklaring van de gebeurtenissen in de originele Cloverfield, al moet je vrij oplettend zijn om dit te kunnen begrijpen.

The Cloverfield Paradox is een zeer matige film die niet aan te raden is. Het verhaal is ongeloofwaardig en er komen weinig dingen goed uit de verf. Tevens voelen veel scenes een beetje willekeurig aan, waardoor je als kijker snel geneigd bent om af te dwalen. Desondanks zal een enkele genreliefhebber zich best vermaken met dit project. Wij raden Netflix gebruikers eerder aan om Altered Carbon een kans te geven.