Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 28 sep 2017

The Evil Within 2 Hands On: de engste game van het najaar?

Als jij iets met games hebt die je doen zweten en laten schrikken, dan kun je over een paar weken aan de slag met The Evil Within 2. Het eerste deel was al behoorlijk eng, wat logisch is als je bedenkt wie er achter de ontwikkeling zit: Shinji Mikami. Ooit de bedenker van de Resident Evil-reeks en groot liefhebber van het horrorgenre. The Evil Within 2 gaat verder waar het eerste deel gebleven is, maar je hoeft deel één niet gespeeld te hebben om het vervolg te begrijpen.

The Evil Within 2

In The Evil Within 2 kruip je andermaal in de huid van Sebastian. Waar hij in het origineel als detective terecht kwam in een tehuis voor doorgedraaide patienten, daar begint het tweede deel in een bar. Sebastian overdenkt daar zijn leven en heeft het zwaar met het verlies van zijn dochter, die in zijn brandende huis is gestorven. Terwijl hij zijn zonden probeert weg te dreinken in een afgelegen bar, wordt hij geconfronteerd met Juli Kidman, die ook in het eerste deel een belangrijke rol speelde.

Juli werkt voor Mobius, een mysterieuze organisatie die achter het STEM-project zit. Daarin worden de hersenen van verschillende personen met elkaar verbonden en zo een alternatieve wereld te maken en van daaruit macht uit te oefenen op de echte wereld. Daarbij is er altijd één persoon die de catalysator is. En laat dat nou net de dochter van Sebastian zijn. Blijkbaar is zij niet overleden in de brand, maar ontvoerd voor een vreselijk experiment. Sebastian krijgt nu de kans om naar deze afschrikwekkende STEM-wereld af te reizen en proberen zijn dochter te redden.

Wij hebben in Tokio ruim een uur met de game doorgebracht. Het was een demo die verschillende facetten van de game liet zien. Dit zijn daarbij de belangrijkste elementen die opvielen.

The Evil Within 2 speelt met je verwachtingspatronen

Sinds de komst van de eerste PlayStation hebben we al heel wat horrorgames voorgeschoteld gekregen. Sommige waren geniaal, anderen waren voorspelbaar. Vooral in de laatste categorie is het dan niet al te spannend wat je doet, aangezien je vaak wel kunt raden wanneer het eng wordt. Nou, in The Evil Within 2 weet je nooit wat je te wachten staat. Achter elke deur kan gevaar schuilen, maar kan ook gewoon een deur zijn naar een nieuwe kamer. En daar kun je dan een paar stappen nemen en kan er iets engs gebeuren. Maar minstens zo vaak gebeurt er niks. Ja, er zitten toffe jump scares in, maar het is met name de spanning van dat er op elk moment iets kan gebeuren dat de game zo interessant maakt.

Echt naar

En als het dan misgaat, dan gaat het ook goed mis. Zo kwamen we op een gegeven moment in een lange gang terecht, waarbij we het einde van de gang zagen. Dat lijkt een fluitje van een cent te zijn, maar eigenlijk weet je dan al dat er iets mis gaat. En ja hoor, na een paar meter te hebben gelopen, wordt de deur die jij zojuist hebt gesloten geopend. Voordat je het goed door hebt word je achterna gezeten door een enorm lange vrouw met kettingzagen als armen. Hoe eng wil je het hebben?

Combinatie tussen nauwe gangen en open gedeeltes

Waar het eerste deel voornamelijk een indoor ervaring was, daar valt op dat The Evil Within na ongeveer een half uur spelen je veel ruimte geeft. Je komt na de eerste nachtmerrie terecht in een dorpje met daarin verschillende huizen en vijanden die vrij rondlopen. Door de grote vrijheid is het iets lastiger om duidelijkheid te krijgen van hoe je een bepaald gebied heelhuids door moet komen, maar het nodigt ook uit om bepaalde steegjes die je normaal over het hoofd zou zien te bezoeken om te kijken of er daar iets moois ligt.

Een verhaal dat weet te pakken

De setting van de game is al gelijk goed. Het idee van een vader die denkt dat hij zijn dochter heeft verloren en zich daar enorm schuldig over voelt en dan een tweede kans krijgt spreekt tot de verbeelding. Maar het wordt ook duidelijk dat de game meerdere lagen heeft. Daarin ontmoet Sebastian naast de eerder genoemde Juli in de wereld van STEM ook een aantal andere personages, die op hun eigen manier een rol spelen. Zo kwamen we al snel een wetenschapper tegen die iets meer weet over de wereld waarin je terecht bent gekomen, maar nog niet het achterste van zijn tong wil laten zien.

RPG-elementen voor diepgang

Tot slot is the Evil Within 2 naast een survival horrorgame ook een titel waarin er ruimte is voor RPG-elementen. Zo vind je onderweg weapon parts waarmee je je wapens kunt verbeteren, zijn er kogelhulzen die je kunt gebruiken om nieuwe kogels in savehouses te fabriceren. En laten vijanden na te zijn verslagen een groen goedje achter. Verzamel hier genoeg van en je hebt de mogelijkheid om jouw eigen vaardigheden te verbeteren. Het is daarmee een titel die van meerdere markten thuis is en de hands-on van The Evil Within 2 maakte zodoende echt een uitstekende indruk op ons.

The Evil Within 2 verschijnt op 13 oktober en is dan beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en de pc. Verwacht rond de release ook een uitgebreide review. Check ondertussen ook onze review van Destiny 2.

Reageer op artikel:
The Evil Within 2 Hands On: de engste game van het najaar?
Sluiten