Jelle van Es | LinkedIn Gaming 17 oktober 2017

The Evil Within 2 review: heerlijk griezelen

Wie van enge games houdt, heeft begin dit jaar al een zeer fijne game voorgeschoteld gekregen: Resident Evil 7. De oorspronkelijke bedenker van de reeks, Shinji Mikami, is al een paar jaar bij die studio vertrokken, om met met zijn eigen studio furore te maken. The Evil Within (1) was daar het eerste voorbeeld van. Een enge game met veel toffe schrikmomenten, maar ook wat houterig qua ervaring. Tijdens de ontwikkeling van The Evil Within 2 is er wat meer gekeken naar Westerse voorbeelden en heeft Mikami wat meer ruimte gemaakt voor Amerikaanse medewerkers en is hij meer de persoon die het overzicht heeft gehouden. Het resultaat is een ijzersterke titel.

The Evil Within 2 review

In The Evil Within 2 kruip je andermaal in de huid van Sebastian Castellanos, die ook in het eerste deel de hoofdrol had. De game speelt zich een tijd af na de ellende uit het eerste deel en Sebastian heeft het er moeilijk mee. Na de nachtmerries uit het origineel heeft hij ook te maken met het schuldgevoel van de dood van zijn dochter. Aan het begin van de game kom je echter in aanraking met Juli Kidman (ook een oude bekende), die jou vertelt dat jouw dochter Lili nog leeft.

Zij is een paar jaar geleden tijdens een brand in jouw huis ontvoert (in plaats van levend verbrand) en wordt door de mysterieuze organisatie Mobius ingezet als een catalysator voor een alternatieve wereld. Via die wereld probeert Mobius zijn macht op de wereld uit te oefenen. Helaas voor hen blijkt de wereld in te storten en wordt Sebastian opgedragen om zijn dochter te zoeken en te redden. Iets dat makkelijker is gezegd dan gedaan, aangezien de wereld bevolkt is door monsters en zombie-achtige wezens. Wij hebben zoals gebruikelijk vijf redenen waarom The Evil Within 2 een zeer interessante titel is.

Verhaal The Evil Within 2 grijpt aan

Hoewel het verhaal supervaag klinkt, weet de ontwikkelaar er in te slagen om het geloofwaardig en interessant te maken. Het begint met de openingscene waarin Sebastian in zijn droom zijn brandende huis betreed om zijn dochter te redden. Daarmee heb je gelijk een duidelijk doel in de game. Daarnaast vind je in de game fragmenten van Mobius-soldaten en wat zij dachten toen zij de wereld van The Evil Within 2 betreden en welke keuzes ze daarbij maakten. Het geeft een mooie verdieping op het geheel, dat echt heel goed in elkaar zit.

the evil within 2

Japans creepy

Waar Westerse games het heel duidelijk van schrikmomenten moet hebben om angstaanjagend te zijn, daar vind je in The Evil Within 2 een combinatie tussen die momenten en de constante spanning van hetgeen dat komen gaat. Het is met name die subtiele spanning die je gek maakt. Een gang die doodloopt, maar wanneer je je omdraait opeens heel anders er uit ziet. Een deur die vanuit het niets opengaat. Gegil op de achtergrond. Het licht dat opeens uitgaat. En dan als climax opeens een groot monster dat op volle vaart op je afkomt stormen. Op dat moment zit er niks anders op dan het zelf ook op een rennen te zetten naar de dichtstbijzijnde deur en hopen dat je het overleeft.

Scavengen in The Evil Within 2

The Evil Within 2 is echter meer dan een schriksimulator. Buiten deze hoogtepunten zijn er momenten waarop je de situatie op een iets rustigere manier kunt overzien. Zo zijn er diverse plekken waar zombie-achtige vijanden zijn en die kun je dan afmaken. Het meest handige is ze besluipen en van achteren in één keer afmaken. Maar op andere momenten moet je je pistool er bij pakken en te schieten. Je hebt echter altijd te maken met een beperkte hoeveelheid kogels en zodoende ben je continu de omgeving aan het afspeuren naar kogels. Daarbij vind je ook diverse grondstoffen om nieuwe kogels van te maken in zogenaamde Work benches en Weapon parts waarmee je je bestaande wapens kunt verbeteren.

Veel vrijheid

Een sterk punt van The Evil Within 2 ten op zichte van zijn voorganger, is dat je nu een aantal plekken in de game hebt waar je een grote open omgeving hebt. Daarbij zijn er bepaalde hoofdmissies die je moet voltooien, maar is er ook genoeg ruimte om van de vaste paden af te stappen en te kijken wat je allemaal in andere locaties kunt beleven. Op die manier kom je bepaalde verhalende stukken tegen die je anders zou missen, alsmede extra weapon parts om je beter te wapenen tegen de sterke vijanden die later zeker komen gaan.

Constant jezelf willen verbeteren

En het is die drang om je constant te verbeteren die je motiveert om door te gaan. Na de eerder genoemde Weapon Parts heb je ook te maken met een groen goedje dat vijanden achter laten. Heb je daar genoeg van gevonden, dan kun je de vaardigheden van Sebastian verbeteren. Zo kan hij langer rennen, effectiever schieten of meer klappen incasseren voordat hij zijn leven verliest. The Evil Within 2 is zodoende een titel die Survival horror combineert met RPG-elementen en dat werkt verrassend goed.

The Evil Within 2 is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Wil je meer over gaming lezen? Bezoek dan zeker onze speciale gaming pagina met reviews en nieuws over de belangrijkste games.