Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Apple 12 feb 2017

Het is hartstikke logisch waarom jij geen smartwatch of vr-bril koopt

Wij gadget-freaks zijn maar vreemde wezens. We kijken uit naar de toekomst, het nieuwste van het nieuwste, terwijl we vergeten dat we al in de toekomst leven. En dat is een groot probleem. Laten we even een stap terug nemen, naar de jaren tachtig.

Verlekkerd naar de toekomst van tech kijken

Toen zaten we allemaal verlekkerd achter de dikke beeldbuis te kijken naar ondertussen legendarische science-fiction series als Star Trek: The Next Generation. Nou ja, we, ik was toen nog niet eens geboren, maar daar gaat het even niet om.

Kijkers keken verlekkerd toe hoe series en films virtual reality romantiseren. De toekomst! Er kwamen zelfs al eerste virtual reality headsets op de markt, vaak ontzettend crappy. Maar hé, het is de toekomst!

toekomst

Wellicht is het meer de fantasie die aangenaam is, het verlekkerd uitkijken naar de toekomst, dan het product zelf. Ondertussen leven we namelijk gewoon in diezelfde toekomst. Daar hebben we geen boeken als Neuromancer meer voor nodig.

We leven al in de toekomst

Dankzij geavanceerde chips en schermtechnologie kun je tegenwoordig virtuele werelden bezoeken. Dan hebben we het natuurlijk over virtual reality headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive. Of goedkopere opties zoals Samsung Gear VR en Google Cardboard.

Toekomst

De science-fiction films zijn werkelijkheid geworden, maar opeens boeit het ons niet meer. Winkelketens stoppen met demonstraties van virtual reality headsets omdat consumenten geen interesse meer hebben, en fabrikanten hopen ondertussen dat Google’s Daydream de markt nieuw leven inblaast.

Waar kennen we dat toch van? Een futuristische productcategorie die met veel fanfare wordt geĂŻntroduceerd, maar niet de aandacht kan trekken van de consument? Precies, smartwatches.

Merken als Samsung en Apple kunnen ons na al die jaren nog steeds niet duidelijk maken waarom een smartwatch onmisbaar is.

Apple heeft de helft van de smartwatchmarkt in handen met de Apple Watch. Een geweldige prestatie van Apple, maar daar houdt het dan ook wel op met het goede nieuws. De smartwatch is namelijk niet het essentiële hebbeding geworden waar techgiganten op hoopten.

Merken als Samsung en Apple kunnen ons na al die jaren nog steeds niet duidelijk maken waarom een smartwatch onmisbaar is. Het blijft bij flitsende trailers, die ons proberen wijs te maken dat de slimme horloges de toekomst zijn. Opeens is die toekomst echter niet zo interessant meer…

Het is Google Glass all over again. Onze vaste gebruiken en normen zijn een drempel, een verschrikkelijk hoge drempel. Helaas is het wel een drempel waar technologie overheen moet om echt een volwassen eigen markt te creëren.

Is er een oplossing?

Zolang weinig mensen een virtual reality headset kopen zullen weinig ontwikkelaars games voor de platformen ontwikkelen. Daardoor zijn de headsets weer minder interessant voor de consument, die dan toch besluit geen virtual reality headset te kopen. Een vicieuze cirkel dus. Ondertussen kijken we uit naar de next big thing, die oh zo verleidelijke toekomst.

Is er dan een oplossing? Jazeker. Sommige fabrikanten weten de eerdergenoemde drempel te ontwijken. Wat nou als je de toekomst vastbindt aan een product dat allang de drempel gepasseerd is? Dat is wat Amazon zo succesvol maakt met de Alexa, zijn virtuele assistent.

AirPods

De slimme assistent zit verwerkt in iets wat we al in huis hebben, speakers. Bovendien is het in je eigen huis, je privé-sfeer, een stuk gemakkelijker om de toekomst uit te proberen. Het is een kleine stap,  een klein extraatje dat uiteindelijk ontzettend handig blijkt te zijn.

En wat dacht je van Apple, met zijn slimme AirPods. Niemand kijkt je vreemd aan als je met de draadloze oordopjes rondloopt. Ondertussen zijn het eigenlijk veel meer dan oordopjes. Het is een computer zonder scherm. Een kleine computer waar je tegen kunt praten, dat taken voor je uitvoert.

De vraag is of techgiganten zoals Facebook en Google het voor elkaar kunnen krijgen om onze natuurlijke gewoonten te veranderen

Het probleem zit dan ook niet zo zeer in de technologie. Smartwatches en virtual reality headsets zullen in de komende jaren alleen maar beter worden. Dat is echter niet wat nodig is om een gadget een alledaags hebbeding te maken.

De vraag is of techgiganten zoals Facebook en Google het voor elkaar kunnen krijgen om onze natuurlijke gewoonten te veranderen, of nieuwe producten in de huidige hokjes passen waar we aan gewend zijn. Ondertussen zetten wij alvast de volgende science-fiction film aan. Iemand nog een goede tip?

Benieuwd naar virtual reality? In dit artikel laten we je zien hoe een Japans bedrijf al je zintuigen prikkelt!

Reageer op artikel:
Het is hartstikke logisch waarom jij geen smartwatch of vr-bril koopt
Sluiten