Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 16 november 2017

Check straks zelf hoe betrouwbaar nieuws op Facebook en Google is met Trust Indicators

Fake news en andere online propaganda zijn de laatste jaren steeds prominenter aanwezig op onze social media. Daarnaast roept de Amerikaanse President Trump bij iedere poep of scheet waar hij het mee oneens is, dat iets fake news is. Een onafhankelijke organisatie, genaamd The Trust Project, moet meer duidelijkheid gaan geven (ook voor die Amerikaanse President) wat wel, en wat geen nepnieuws is.

Meer transparantie over wat je leest

The True Project is in het leven geroepen om mensen online te helpen om nep- van echt nieuws te onderscheiden. Ook zal het helpen bij het onderscheid maken tussen betrouwbaar onderzoek, en content met commerciële doeleinden of foutieve informatie.

Check of er ge-fact-checked is

Vandaag is een belangrijk onderdeel van The Trust Project, genaamd ‘Trust Indicators’ live gegaan op Facebook. Trust Indicators biedt transparante informatie over de werkwijze van nieuwsorganisaties en hun ethiek. Het werkt als volgt:

Naast bepaalde artikelen in je nieuwsoverzicht zal een icoontje verschijnen. Als je op dit icoontje klikt kun je informatie lezen over de bron waar het artikel vandaan komt, de achtergrond van de journalist die her artikel heeft geschreven en hoe het bedrijf te werk gaat.

The Trust Project

Trust Indicators onderdeel van een groot project

Trust Indicators is niet alleen te zien op Facebook, maar moet ook op Google, Bing en Twitter gaan werken. Op die laatste platforms is de nieuwe feature alleen nog niet live gegaan. Op Google zal Trust Indicators te zien zijn in Google News, Google Search en bij andere Google Producten waar nieuws gevonden kan worden. Google zegt er nog over na te denken hoe de Indicators weergegeven zullen worden.

Het idee van een journalist

The Trust Project zelf is opgezet door journalist Sally Lehrman en wordt gefinancierd door het Philantrophic Fund (van de oprichter van Craigslist Craig Newmark), Google, en nog een aantal stichtingen.

Trust Indicators

Lehrman zei zelf dat het in de digitale wereld waarin we leven steeds moeilijker is om te onderscheiden welke berichten kloppen, en welke foutieve informatie bevatten of slechts bedoeld zijn als reclame-uiting. Volgens haar wil een steeds groter wordend publiek weten welke expertise en welk bedrijf er schuil gaat achter een verhaal. De Trust Indicators geven het publiek de mogelijkheid om informatie te krijgen over waar de berichten die ze lezen vandaan komen, en of die bron betrouwbaar is. Op dit moment werken 75 grote nieuwsorganisaties wereldwijd mee aan het zo correct mogelijk maken van deze Trust Indicators.

Voorlopig voert Facebook nog een test uit in samenwerking met een aantal partijen, om te kijken of de Trust Indicators daadwerkelijk goed werken. Facebook heeft nog geen datum bekend gemaakt voor wanneer de nieuwe functie breed wordt geïntroduceerd voor alle gebruikers.

Wil je alvast een fijn en overzichtelijke plek hebben voor al je nieuws, in plaats van dat chaotische Facebook of Twitter? Dan is RSS zeker wat voor jou.

Reageer op artikel:
Check straks zelf hoe betrouwbaar nieuws op Facebook en Google is met Trust Indicators
Sluiten