Zuhre Orhon
Zuhre Orhon Apple 24 mei 2016

Tweestrijd: hoe Google en Facebook de rol van Microsoft en Apple overnemen

De epische tweestrijd tussen Microsoft en Apple is je vast bekend. Zo stond Microsoft lange tijd bekend als een bedrijf dat zich met Windows richtte op de grote massa. Apple kwam echter langszij en nam zelfs de koppositie over door high end producten met een pittig prijskaartje te produceren. De grote massa volgde vanzelf! Het viel ons op dat Google de positie van Microsoft met Android-apparaten heeft overgenomen. Neem Google Daydream. Dit VR-product sluit naadloos aan op het Android besturingssysteem en is wederom een manier om het totaalpakket voor de massa te verbreden. Daarom willen we stellen dat Google het Microsoft van nu is. Aan de andere kant staat Facebook met de relatief dure Oculus Rift VR-bril. Facebook lijkt zo de oude positie van Apple in te nemen en zich meer te richten op de high end producten. Een nieuwe epische tweestrijd tussen twee techgiganten, Google en Facebook, is in onze ogen losgebarsten!

[accordion title=”TL;DR”]

  • Tweestrijd Microsoft versus Apple: nadruk op de massa versus nadruk op high-end producten.
  • Google volgt visie Microsoft met Daydream VR met nadruk op de massa
  • Facebook volgt visie Apple met Oculus Rift met nadruk op high-end product
  • Toekomstperspectief: gaat Google in de voetsporen van Microsoft treden en Facebook in die van Apple?

[/accordion]

Tweestrijd: Microsoft versus Apple

Late we eerst met de strijd tussen Microsoft en Apple beginnen. Apple begon de treden naar het succes te beklimmen toen de Apple II en de Macinstosh op de markt verschenen. Maar de computers van Apple waren voor de massa te duur. Als monopolist op de markt zag Apple de noodzaak niet om de prijzen te verlagen. Microsoft zag zijn kans schoon en begon zo Windows aan iedere computerproducent te verkopen. Zo heeft Microsoft een netwerk van computermerken aan zich weten te binden. Tegenwoordig doet Google dit ook, maar dan met Android. Zo zien we bijvoorbeeld allerlei smartphonemerken zoals LG, Samsung en Moto op Android draaien. Echter, Apple pakte het totaal anders aan. Het bedrijf ging op ontwerp en gebruiksgemak zitten. Ging voor kwaliteit en de gedachte dat mensen hier vanzelf meer voor wilden betalen. Dat bleek een succesrecept dat uiteindelijk de computerwereld op zijn kop zette. Gaat dat nu ook bij Facebook gebeuren en gaat het bedrijf daarmee de rol van Apple op zich nemen?

Vroeger was het Microsoft versus Apple, nu is het Google en Facebook

Met de overname van Oculus VR op door Facebook mengde het bedrijf zich in de virtuele wereld. Als je nu naar het eindproduct kijkt, dan kun je concluderen dat de VR-bril van Facebook een flink prijskaartje kent. Het apparaat richt zich hierdoor niet op de massa. Naast het prijskaartje van de bril heeft-ie namelijk een computer nodig met flinke rekenkracht en een prijzige grafische kaart. Maar Google wil met Daydream een goedkoper alternatief bieden. Virtual reality moet volgens de tech-gigant voor de massa toegankelijk worden. Gewoonweg via je smartphone. Hoewel je Daydream alleen op toestellen met Android N kunt gebruiken, bereik je hiermee zowat de helft van alle smartphonegebruikers! Bovendien worden de blauwdrukken van Daydream voor de smartphoneproducenten openbaar gesteld. Zo krijgen ze de kans om hiermee zelf aan de slag te gaan. Dit is precies hoe Microsoft in het verleden te werk is gegaan!

Het is bijzonder om te zien hoe Google en Facebook in de voetsporen van Microsoft en Apple treden. Vooral Google heeft momenteel flinke gelijkenissen met Microsoft. Hoewel Facebook een online dienst is, zien we dat het bedrijf dezelfde positie als Apple aanneemt. Dit doet Facebook door producten als de Oculus Rift duur aan te bieden. De kans bestaat dat Facebook dit pad van Apple blijft volgen. Dan is het een kwestie van tijd voordat Facebook een eigen infrastructuur ontwikkelt. Je kunt aan andere elektronische producten en onderliggende besturingssystemen denken. Natuurlijk is dit slechts speculatie. De epische strijd tussen Google en Facebook is in ieder geval een feit op virtual reality gebied. Wij zijn benieuwd of Facebook inderdaad de rol van Apple gaat overnemen en in wiens voordeel deze strijd wordt beslecht. De toekomst zal het leren…

Reageer op artikel:
Tweestrijd: hoe Google en Facebook de rol van Microsoft en Apple overnemen
Sluiten