Twitter: deze 5 dingen doen we allemaal verkeerd!

Wie het meest uit social media wil halen heeft vast wel eens nagedacht over de inrichting van zijn profiel en de content daarop. Dit geldt voor Instagram en Facebook, maar ook voor platforms als LinkedIn en Twitter. Hoe jouw profiel er uit ziet en wat je er op post zijn namelijk bepalend voor de activiteit op je account.

Engagement is belangrijk voor een succesvol social media-account. Denk bijvoorbeeld bij Twitter aan reacties op je tweets, retweets, en clicks naar links die je post. Er zijn echter een aantal fouten die veel mensen maken bij het plaatsen van Tweets. Hieronder staan vijf veel gemaakte fouten op Twitter en hoe je die kunt voorkomen.

1. Het niet afmaken van je profiel op Twitter

Heb je een account op Twitter maar heb je het verzaakt om je profiel fatsoenlijk in te vullen? Neem dan een paar minuten de tijd om een profielfoto toe te voegen, een foto voor de header, en een kleine tekst in je bio. Dit laatste hoeft geen volledige speech over je normen en waarden te zijn, maar een kleine tekst over wie je bent en wat je interesseert maakt je profiel een stuk professioneler.

Twitter logo
Twitter-logo op een smartphone (Afbeelding: ANP / Olivier Douliery / AFP)

2. Links toevoegen aan iedere tweet

Wie Twitter voornamelijk gebruikt als promotiemiddel kan geneigd zijn om in iedere tweet een link naar zijn website toe te voegen. Een tweet zonder link kan echter ook waardevol zijn, al dan niet waardevoller. Het is de moeite waard om te experimenteren met verschillende content, zoals alleen text, een foto, video of een poll. Kijk waar je publiek het beste op reageert. Met een beetje gevarieerde content blijft je boodschap interessant en onvoorspelbaar.

3. Je eigen bedrijf, service of product te veel promoten op Twitter

Social media biedt een perfect platform om je eigen bedrijf, service of product op te promoten. Heb je een product waar je trots op bent? Gooi het dan op Instagram en Twitter om de zichtbaarheid en bekendheid te vergroten.

Wie echter te veel over zichzelf en zijn eigen product praat schrikt zijn publiek snel af. Op deze manier verveel je je publiek ook snel. Na 15 tweets over jouw e-book kent je publiek hem waarschijnlijk al bijna uit hun hoofd waarna ze er niet aan moeten denken hem nog te kopen. Zorg daarom voor een goede balans tussen commerciële tweets en andere content op je Twitter-account.

Twitter logo
Twitter (Afbeelding: ANP / Glenn Chapman / AFP)

4. Spellingsfouten in je Tweets

We weten dat de basisschool en middelbare school ver achter je liggen, maar dit mag geen excuus zijn voor spellingsfouten in je tweets. Oké, we maken allemaal wel eens een grammaticale fout of een andere tekstuele misser (inclusief ondergetekende), maar controleer je tweet voordat je hem post om slordige fouten te voorkomen. Als er bijna standaard spellingsfouten in je tweets staan doordat je zo snel mogelijk iets online wilt slingeren dan komt dit niet echt professioneel over.

5. Het negeren van reacties op je tweets

Social media is initieel bedoeld als platform voor gesprek, en dus niet voor eenrichtingsverkeer. Probeer je een gesprek te starten? Vergeet dan niet te reageren als iemand inhaakt op je gespreksuitnodiging. Wie niet actief meedoet aan zijn ‘eigen’ gesprek op Twitter verliest snel aan geloofwaardigheid.

Reageer op artikel:
Twitter: deze 5 dingen doen we allemaal verkeerd!
Sluiten