Twitter is Trumpachtige praktijken zat, zet meer in op bestrijding nepnieuws

Twitter heeft zich de afgelopen maanden flink ingezet in de strijd tegen de verspreiding van nep- en misleidend nieuws. Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen introduceerde het social medium daar zelfs een nieuw label voor. Ook kregen gebruikers een waarschuwing wanneer ze dergelijke tweets willen retweeten. Daar komt nu een extra waarschuwing bij.

Wanneer iemand nu op Twitter een tweet leuk wil vinden die voorzien is van zo’n label, die dus misleiding aanduidt, dan komt er een boodschap in beeld te staan. Zo weten ze precies wat ze aan het doen zijn op dat moment en kan niemand zich ook meer van de domme houden. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt op zijn eigen ondersteuningsprofiel. Het doel van deze maatregel is ervoor te zorgen dat mensen geen misleidende informatie meer verspreiden. En het maakt dan niet uit waar het over gaat. Zo ging het eerst over de verkiezingen, maar het kan ook over covid-19 gaan of andere gevoelige onderwerpen.

Twitter strijdt tegen nepnieuws

Wanneer je in het vervolg dus op Twitter een tweet wil liken of retweeten, dan vraagt het platform aan je of je er zeker van bent dat je dat wil doen. Je krijgt bovendien informatie voorgeschoteld die het bedrijf aangemerkt heeft als betrouwbaar. Zo kun je je nog even inlezen voordat je iets deelt waar je later mogelijk spijt van krijgt. Dat werkte al voor retweets, maar nu dus ook voor berichten die je van plan bent een hartje mee te geven. In de bovenstaande screenshots kun je zien hoe dat eruitziet. De functie wordt nu uitgerold op het web en naar de iOS-app; Android-gebruikers moeten nog enkele weken wachten.

Reageer op artikel:
Twitter is Trumpachtige praktijken zat, zet meer in op bestrijding nepnieuws
Sluiten