Twitter labelde 300.000 tweets als misleidend tijdens presidentsverkiezingen

Tijdens de afgelopen presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten heeft Twitter 300.000 tweets als misleidend aangetekend. Dat is een groot getal, maar in feite was dit slechts 0,2 procent van alle tweets die verschenen over die presidentsverkiezingen. Dat heeft het bedrijf op zijn eigen blog bekendgemaakt.

Op 3 november jongstleden vonden de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaats. Dat heeft geleid tot een hoop moddergooien en verspreiding van nepnieuws en misleidende informatie. Nu, anderhalve week later, geeft Twitter meer inzicht over de manier waarop het bedrijf omgegaan is met de verspreiding van desinformatie. Tussen 27 oktober en 11 november heeft het sociale medium bijvoorbeeld 300.000 tweets voorzien van een label waaruit blijkt dat de tweet desinformatie bevat. Als zo’n claim gemaakt wordt, dan is die tweet gecontroleerd op feiten. Tweets kunnen dus niet zomaar een dergelijk label krijgen; daar gaat dus werk aan vooraf.

Twitter logo
Twitter (Afbeelding: ANP / Olivier Douliery / AFP)

Twitter tijdens presidentsverkiezingen

Dat getal van 300.000 tweets is slechts 0,2 procent van alle tweets die geplaatst zijn in die periode, die betrekking hadden op de verkiezingen. Een nog kleiner deel, 456 tweets om precies te zijn, kreeg een extremere waarschuwing van Twitter. Als iemand zo’n tweet wilde lezen, dan moest die waarschuwing eerst weggeklikt worden. Die tweets konden bovendien niet geretweet of leuk gevonden worden.

Het sociale medium heeft niet laten weten hoeveel tweets er afkomstig waren van Donald Trump. Echter, wanneer je de afgelopen dagen op Twitter gezeten hebt, dan ben je waarschijnlijk tientallen tweets van hem tegengekomen die van labels voorzien waren. Sinds de verkiezingsavond heeft Trump er heel wat tweets doorheen gejaagd, die veelal voorzien waren met misleidende of op z’n foutieve informatie. Wel maakt het bedrijf bekend dat veel van zijn tweets razendsnel beoordeeld en van zo’n label voorzien werden, waardoor meer dan 74 procent van gebruikers de labels te zien kregen.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat quote tweets 29 procent minder vaak voorkomen in de bovengenoemde periode. Daarmee heeft het bedrijf in elk geval een deel van de verspreiding kunnen voorkomen. In de toekomst blijft het scherp op de verspreiding van desinformatie.

Twitter

Reageer op artikel:
Twitter labelde 300.000 tweets als misleidend tijdens presidentsverkiezingen
Sluiten