Jeroen Kraak
Jeroen Kraak | LinkedIn Digital 17 nov 2020

Twitter test flink aantal nieuwe functies en gaat Instagram achterna

Twitter kennen we natuurlijk als het sociale medium waar je 280 tekens hebt om een bericht te tikken. Dat gaat binnenkort veranderen.

Twitter is een plaats waar veel discussies plaatsvinden. Soms hebben die tweets nare gevolgen. Zo worden er haatberichten verstuurd, of krijg jij enorm veel aandacht waar je niet op zit te wachten. Het sociale medium werkt nu aan een oplossing.

Nieuwe functies op Twitter

Twitter wil meer mensen aanmoedigen om hun dienst te gebruiken, zonder dat ze bang hoeven zijn dat hun berichten gedeeld wordt. Het werkt nu aan twee oplossingen om dat te voorkomen. Zo moeten sommige tweets automatisch verdwijnen wanneer ze zijn gelezen en werkt en test het ook de mogelijkheid om voice messages te implementeren.

De bedoeling is dat Twitter het format Fleets gaat uitrollen. Hierin kunnen gebruikers tekst, foto’s en video’s delen die automatisch verdwijnen na 24 uur. Je zou dit dus kunnen vergelijken met stories op Snapchat, die later zijn overgenomen door Instagram, Facebook en LinkedIn.

Fleets

Om hiervan gebruik te maken, komt er knop aan de onderkant van een tweet. Als deze Fleet inmiddels geplaatst is, zien andere gebruikers die bovenaan de tijdlijn staan. Er is echter geen mogelijkheid om dit te delen met een beperkte groep, zoals bij Instagram bijvoorbeeld wel het geval is. Ook krijgen mensen geen bericht wanneer er een screenshot is genomen.

Twitter heeft de functie al in verschillende landen getest, waaronder Italië en Brazilië. Volgens het bedrijf zijn mensen daardoor eerder bereid om hun gedachten te delen met anderen.

Naast Fleets is Twitter ook bezig met het testen van voice messages. Deze functie is echter een stuk minder ver ontwikkeld dan Fleets. Het is echter maar de vraag hoe dat gaat lopen, aangezien Twitter niet altijd bekend staat om het verfijnde taalgebruik van de bezoekers.

Toegankelijker

Ook wordt er gewerkt aan audiotranscriptie. De bedoeling is dat daardoor slechtziende mensen beter toegang tot het platform krijgen. Daarnaast wordt er ook gezocht naar manieren om slechthorenden te helpen.

“Het is belangrijk dat mensen geïnspireerd worden en de mogelijkheden hebben om te praten en content te maken over hun interesses,” zei Kayvon Beykpour, Twitter’s product lead tijdens een persconferentie. Het wil dan ook dat mensen meer controle krijgen over hun Twitter-ervaring.

 

Reageer op artikel:
Twitter test flink aantal nieuwe functies en gaat Instagram achterna
Sluiten