Na 10 jaar weet niemand wat Twitter is, is het medium stervende?

Twitter bestaat al zo’n tien jaar, maar alles gaat nog lang niet over een leien dakje bij het sociale medium. Jack Dorsey werd in 2015 aangenomen om het bedrijf verder te helpen. Ook hij heeft nog niet voor de redding van het medium kunnen zorgen. Dat blijkt uit het feit dat de website nu, in 2016, twee nieuwe video’s heeft uitgebracht waarin wordt uitgelegd wat Twitter is. Huh? Na tien jaar weten we het nog steeds niet? Vandaar dat wij voor WANT Q&A, de rubriek waarin we dieper in een onderwerp duiken, Twitter onder de loep nemen.

Twitter, wat is dat nou eigenlijk?

Twitter heeft het het afgelopen anderhalf jaar lastig gehad. Waar het medium in meer dan zes jaar van dertig miljoen tot 313 miljoen gebruikers steeg, was de toename in de afgelopen anderhalf jaar slechts elf miljoen gebruikers. Dat moet natuurlijk beter. Maar waarom Twitter je eigenlijk? In wezen is het medium een manier om te ontdekken wat er in de wereld speelt. Door middel van korte tweets kun jij artikelen tegenkomen, video’s zien en natuurlijk op de hoogte zijn van alle actualiteiten. Je kunt zodoende via de mensen die je volgt een verzamelplaats creëren waarbij alles wat jou interesseert is gebundeld. Dat is de website in het kort.

Twitter-gebruikers-WANT
Bron: Statista

Wat kun je dan met Twitter?

Twitter is meer dan je wellicht denkt. Het medium is een erg accurate tool om bij te houden wat er speelt in de wereld. Niet enkel qua actualiteit (aangezien iets binnen tien seconden op het web wordt geplaatst), maar ook qua trending topics en algemene stromingen binnen de bevolking. Je kunt door alle tweets te analyseren meten waar mensen mee bezig zijn en wat zij van een onderwerp vinden. Natuurlijk is ook de virale potentie van de website van belang. Het medium is open voor iedereen en een ingrijpende gebeurtenis of briljante respons kunnen zo door miljoenen worden bekeken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Van politieke debatten en meer, je kunt ze allemaal via de website houden. Dat het medium zo divers is en je er velen mee kunt bereiken maakt het voor velen zo aantrekkelijk.

Hillary Clinton en Donald Trump laten zien dat je politieke debatten prima via het sociale medium kunt houden

Ook kun je aangrijpende verhalen via Twitter delen

En natuurlijk gaan er dingen via Twitter viral!

Ook kun je via Twitter Analytics zien waar het meest over wordt getweet. Mensen zijn klaarblijkelijk bezig met de MTV Music Awards 2016.

Twitter-analytics-WANT

Wat is dan het probleem?

Je zou denken dat 313 miljoen actieve gebruikers per maand het bewijs is dat de website het goed doet. Maar er is een probleem. Professionals gebruiken het medium frequent. Je kunt denken aan journalisten die op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen via het medium, marketeers die checken wat er in de wereld speelt, politieke partijen die debatten via het medium voeren en de publieke opinie peilen en de wetenschap die door Twitter te analyseren veel leren. De jeugd echter, die blijft weg.

Waar gaat het bij Twitter fout?

Hier gaat het dan ook fout bij het medium. Nieuwe gebruikers komen er nauwelijks bij en dat heeft te maken met de nieuwe generatie, ook wel ‘generatie z’ genoemd. Deze generatie bevindt zich op sociale media als Snapchat en Instagram. Deze media kwamen met een unieke, nieuwe formule die ze hip en aantrekkelijk voor de jeugd maakten. Dat is hét probleem van Twitter. Het medium innoveert niet of te weinig en verliest hierdoor de aansluiting met nieuwe gebruikers.

Twitter

Gaat het financieel ook fout?

Sinds de beursgang in 2013 heeft Twitter een stormachtige groei meegemaakt. De maanden na de beursgang ging het namelijk voorspoedig en nam het aandeel snel toe in waarde. Echter ging het daarna fout. Het aandeel is nu zelfs ongeveer de helft zoveel waard als het aandeel was toen-ie in 2013 werd uitgegeven. Dat is foute boel natuurlijk. Hoe verdient het medium dan geld? Met name door advertentie inkomsten. Bijna negentig procent van de inkomsten wordt zo vergaard! Dat gaat op drie manieren door middel van promoted tweets, promoted accounts en promoted trends.

geld-gif

Promoted tweets zijn tweets van commerciële bedrijven die als gewone tweets verschijnen. Hiermee kunnen zij hun doelgroep beïnvloeden. Promoted accounts zijn accounts van commerciële instellingen die je tegen betaling op de tijdlijn van jouw doelgroep kunt laten opdagen. Tot slot zijn er de promoted trends, welke berichten zijn die tegen betaling tussen de trending topics van Twitter komen verzeild. De overige inkomsten worden vergaard met het verkopen van de data die achter al die gebruikers schuil gaat. Dit kan voor velen een goudmijn zijn namelijk! Het probleem is alleen dat deze inkomsten niet genoeg zijn voor het medium. De inkomsten vallen namelijk tegen en dat is dé reden dat de aandelen van het bedrijf zo drastisch dalen. Ook financieel zit het dus tegen.

Kan Twitter het tij nog keren?

De website zit dus in de problemen. De nieuwe generatie wordt niet bereikt en ook het grote verdienmodel én dus het grote geld blijft uit. Is er dan nog toekomst voor het bedrijf? Wij vroegen het fervent Twitteraar Mark Schoones, Creative Lead bij Wayne Parker Kent en voormalig hoofdredacteur van Froot.nl:

Mark-Schoones-WANT

“Voor een gebruiker heeft Twitter één groot voordeel ten opzichte van andere kanalen: het is nog één van de snelste sociale kanalen. Dus voor dingen als nieuws, een klantenservice en het live volgen van events blijft Twitter geschikt.

Als Twitter eindelijk eens gaat uitvogelen hoe ze goud geld kunnen verdienen aan de service, natuurlijk.

Je ziet wel dat Twitter zo langzamerhand exclusief gebruikt wordt door mediamensen, politici en celebs. De echte massa bereiken ze inmiddels niet meer; die zijn allemaal naar Facebook, Snapchat en the next big thing. Maar ik denk dat die kern van gebruikers nog wel even blijft plakken. Als Twitter eindelijk eens gaat uitvogelen hoe ze goud geld kunnen verdienen aan de service, natuurlijk.”

Twitter

Het einde is nabij!

Kortom: Twitter kent een groep mensen die het medium veelvuldig checkt en gebruikt. Deze groep blijft het medium trouw. Het aantrekken van nieuwe gebruikers, dat is alleen een probleem. Dus, Twitter moet met een manier gaan komen om dit wel te doen. Gebeurt dat niet, dan is het einde van het medium in zicht!

Reageer op artikel:
Na 10 jaar weet niemand wat Twitter is, is het medium stervende?
Sluiten