Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 25 dec 2017

Waarom universele iOS- en Mac-apps een goed idee zijn

Woensdag kwam groot nieuws naar buiten. Apple wil volgens de betrouwbare reporter Mark Gurman universele iOS- en Mac-apps mogelijk maken. Ontwikkelaars kunnen zo één keer een app maken en die op iPhone, iPad en Mac laten werken.

De aankondiging zou tijdens WWDC 2018 kunnen gebeuren. Maar zijn universele apps een goed idee? Absoluut! Wij duiken in de staat van apps, de realiteit voor ontwikkelaars en de voordelen voor gebruikers.

Ontwikkelaar heeft twee keuzes

Apps voor iOS en macOS worden in Objective-C of Swift geschreven, de programmeertaal is dus hetzelfde. Het framework dat gebruikt wordt voor de interface en andere acties is echter verschillend. Apple heeft twee smaakjes en om te begrijpen waarom universele apps een goed idee zijn, moet je de verschillen kennen.

  • AppKit (Mac): De interface van native macOS-apps worden vaak op basis van AppKit gemaakt. Dit is een framework dat het makkelijk maakt om menu’s, animaties en vensters, maar ook het opslaan van bestanden te implementeren. Dit framework is robuust, maar oud. De roots gaan terug naar NeXTStep, een besturingssysteem uit de jaren 90 dat Apple kocht van het bedrijf van Steve Jobs nadat hij Apple (tijdelijk)had verlaten.
  • UIKit (iOS): Het framework voor iOS-apps heet UIKit. Dit is op vele gebieden een moderne variant op AppKit die rekening houdt met touchscreens. Het is gemaakt met de lessen die Apple met AppKit geleerd heeft na tien jaar AppKit.
Smartphone iPhone X depressie

Meeste ontwikkelaars kennen UIKit

Naast Objective-C of Swift weten de meeste ontwikkelaars hun weg binnen UIKit te vinden. Een Mac-app met AppKit maken voelt als een stap terug in de tijd en wordt vaak als langzaam en omslachtig ervaren. Het is ook veel moeilijker om een goede AppKit-ontwikkelaar te vinden en dat maakt Mac-apps voor veel bedrijven een dure aangelegenheid en voor individuele ontwikkelaars weinig aantrekkelijk.
Dit artikel verscheen als eerste op OneMoreThing.nl.
Tel daarbij op dat de Mac een kleinere gebruikersgroep heeft en het platform staat al drie stappen achter.

De pragmatische oplossing: Electron

Toch willen grote en kleine ontwikkelaars op de Mac aanwezig zijn. Apple’s computers hebben niet de grootste gebruikersgroep, maar ze zijn wel invloedrijk. Een aantal grote Mac-apps wordt dan ook volledig zonder Apple’s tools gemaakt. De ontwikkelaars gebruiken Electron. Dat is een framework dat je met webtechnieken zoals html en javascript apps laat maken die soort-van-native voelen op Mac en Windows.

Bekende Electron-apps zijn: Spotify, WhatsApp, Slack, Tweetdeck en Skype. Eigenlijk zijn dit gewoon uitgeklede Chrome-vensters met een extra laagje. Electron-apps staan bekend als traag, gebruiken veel geheugen en accu en ze brengen niets unieks naar de Mac.

spotify desktop

De nieuwe realiteit

Door de uitdagingen en kosten van een Mac-app krijgen we momenteel niet de keuze tussen goede Mac-apps of een web-app. Het is een crappy web-app of helemaal geen Mac-app. Leuke, kleine apps van enthousiaste ontwikkelaars worden ook steeds vaker op basis van Electron gemaakt, zelfs als ze helemaal niet voor Windows uitgebracht worden. Dat komt omdat ontwikkelaars bekend zijn met webtechnieken of iOS development. Daar kan Apple met universele apps prima op inhaken.

De meeste iOS-apps werken al op verschillende schermformaten en schalen van een 4-inch iPhone tot een 12,9-inch iPad Pro. Een iPad Pro-app zal best werkbaar zijn op een Mac. Misschien niet optimaal, maar met kleine aanpassingen beter dan een Electron-app. Om maar niet te spreken over het verschil in geheugen- en accugebruik.

In de iOS App Store zijn meer dan twee miljoen apps beschikbaar. Zo zijn er plots een miljoen extra Mac-apps beschikbaar als de helft experimenteert.

Miljoen extra Mac-apps die vertrouwd voelen

In de iOS App Store zijn meer dan twee miljoen apps beschikbaar. Als de helft op zijn minst experimenteert met een cross-platform-app voor Mac en iOS zijn er plots een miljoen extra Mac-apps beschikbaar. Al is het tien procent, dan zijn dat er waarschijnlijk meer apps dan nu in de Mac App Store staan. Dat is in ieder opzicht een enorme vooruitgang in het Mac-ecossyteem dat momenteel een beetje stil staat en weinig nieuwe ontwikkelaars aantrekt.

Universele apps kunnen de Mac ook vertrouwd aan laten voelen voor iOS-gebruikers. Ervaren Mac-gebruikers zullen niet staan te springen om een ingekaderde iPad-app op de Mac, maar het kan ook voor een stukje herkenning bij iOS-gebruikers zorgen en de Mac op die manier aantrekkelijker maken.

macappstore2011-16x9

Het is makkelijk om te zeggen dat iedereen maar een échte native Mac-app met AppKit moet maken, maar die ideale wereld bestaat niet. Momenteel laten veel ontwikkelaars de Mac links liggen en worden web-apps gebruikt om de gaten te vullen. Universele apps die beter werken dan web-apps via Electron én de Mac aantrekkelijker maken voor meer ontwikkelaars zijn daarom een prima idee. Soms is de juiste oplossing de meest pragmatische. Wij kunnen niet wachten op WWDC 2018. Check ondertussen het laatste nieuws over de iPhone X van 2018.

Reageer op artikel:
Waarom universele iOS- en Mac-apps een goed idee zijn
Sluiten