Jelle van Es | LinkedIn Gaming 17 sep 2018

V-Rally 4 Review: Pittige rally-game

Er is een tijd geweest dat je elk jaar kon kiezen uit iets van vier verschillende rally-games en het genre enorm populair was. Inmiddels zijn we al blij als we er één krijgen. Dit jaar verschijnt er geen nieuwe WRC-game. In plaats daarvan komt de ontwikkelaar van die serie, Kylotonn, met V-Rally 4. Een serie die ooit in het PlayStation-tijdperk werd gebracht en best aardig was.

V-Rally 4 is een game die geen licenties kent, wat de ontwikkelaar ook wat vrijheid geeft om te doen wat het wilt. En vanuit die vrijheid heb je iets minder het gevoel dat het een verplicht nummertje is. Je hebt veel meer een gevoel van voortgang, maar tegelijkertijd heeft de game ook wel een duidelijk probleem met de wegligging van wagens. Dit is hetgeen dat ons tijdens de speelsessies is opgevallen.

De carrière modus is leuk opgebouwd

Ik ben er niet echt een liefhebber van dat je in een racegame de ene na de andere game afwerkt en dat dat het dan is. Ik wil het gevoel hebben van voortgang. Op dat gebied doet V-Rally 4 het best wel goed. Je begint met een beperkt budget en een klein team. Door races te winnen en contracten te voltooien verdien je geld, waarvan je nieuwe wagens kunt kopen. Ook breid je je team uit, waardoor je steeds meer mogelijkheden hebt om in de wereld rond te racen.

V-Rally 4

Verschillende disciplines

V-Rally 4 kent gelukkig meer dan alleen het standaard Rally-rijden. Zo kun je al snel aan de slag met Rallycross, waarbij je het opneemt tegen andere wagens op een baan. Verder is het mogelijk om te stunten in een Gymkhana-evenement, kun je lekker losgaan met buggy’s of met een hoge snelheid de berg oprijden in Hillclimb. Elk evenement voelt weer net iets anders aan.

V-Rally 4

Circuits en proeven zijn uitdagend

Daarnaast is het goed om te zien dat met name de proeven in Rally en de Hillclimbs lekker uitdagend zijn. Je krijg een gevarieerd parkoers op je afgeschoten en moet echt het onderste uit de kan halen als je perfect overal doorheen wilt rijden. Zeker wanneer je handmatige de moeilijkheidsgraad omhoog schroeft omdat je meer geld wilt willen is het pittig om als eerste de finish te halen.

V-Rally 4

V-Rally 4 is soms onmogelijk te besturen

Helaas is de game niet heel erg goed qua besturing. En gekgenoeg verschilt dat enorm per auto. In de eerste race die ik speelde, een soort tutorial, kreeg ik het maar niet voor elkaar om de auto een beetje normaal op de baan te houden. Daarna heb ik echter een andere auto gekocht en ging het al wat beter. Maar bij een upgrade naar een nieuwe wagen had ik er juist weer één die alle kanten op gleed. En dat werkt enorm frustrerend.

V-Rally 4

Visueel niet heel erg sterk

Tot slot is V-Rally 4 nou niet echt een mooie game. Sommige parkoersen laat je losgaan in omgevingen die rijk en redelijk mooi zijn, maar als je kijkt naar de details, dan is het een game die een paar jaar oud voelt. Het is gek, want de ontwikkelaar wist de latste jaren met zijn WRC-serie zien dat ze best wel visueel aardig ogende games konden uitbrengen.

V-Rally 4

Wil jij zelf weten of de game lekker speelt? Doe dan mee met onze prijsvraag. We geven één PlayStation 4-exemplaar weg. Het enige dat je daarvoor moet doen is het onderstaande scherm invullen. V-Rally 4 is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer weten over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.
[contact-form-7 id=”329040″ title=”Vrally winactie”]