Jelle van Es | LinkedIn Gaming 28 sep 2018

Valkyria Chronicles 4 Review: een game voor de echte liefhebber

Ten tijde van de PlayStation 3 maakten we kennis met Valkyria Chronicles. Een game die ons meenam naar een fictief Europa, waar op een dag de oorlog uitbrak. Het betrof een strategische RPG, waarbij je in een XCOM-achtige stijl missies moest voltooien.

De game viel voornamelijk op dankzij zijn toffe visuele stijl. Het leek net alsof de game zich afspeelde op een aquarel schilderij. Na die game zijn er nog twee vervolgen gekomen op de PlayStation Portable. Het tweede deel was zeer aardig, maar het derde deel is alleen maar in Japan uitgekomen. Vervolgens zagen we een paar jaar geleden de game Valkyria Revolution, dat een actiegame was, maar de plank volledig missloeg. Met Valkyria Chronicles 4 wordt de serie nieuw leven ingeblazen op een manier zoals we dat het liefst zien. Dit zijn de vijf punten die ons opvielen.

Toffe visuele stijl

Vanaf het allereerste moment dat je de game speelt, zie je dat de makers er voor hebben gekozen om qua stijl trouw te blijven aan het origineel. En dat is maar goed ook, want die stijl past heel goed bij de game. De verschillende dorpjes die je tegenkomt heeft zodoende echt wat schattigs en de cinematics zijn hierdoor net iets meer de moeite waard om helemaal uit te kijken. Het is qua stijl echt een game als geen ander.

Een serie aan interessante personages

In Valkyria Chronicles 4 word je geplaatst in het zogenaamde Squad E en ben je onderdeel van een campagne dat de tegenaanval kiest wanneer het vijandelijke rijk jouw land aanvalt. In die tocht maak je kennis met de verschillende personages uit je squad. Eerlijk is eerlijk, ze zijn hier en daar wat stereotype ingestoken, maar al snel leer je wat meer over de achtergronden en de verschillende irritaties die men naar elkaar toe hoeft. Dit in combinatie met de setting van een grootse oorlog zorgt toch wel voor een interessant verhaal, die de moeite waard is om verder te ontdekken.

Valkyria Chronicles 4

Gameplay is dik in orde

Het is echter de gameplay die het beste voor de dag komt. In elke missie die je voorgeschoteld krijgt, heb je een aantal doelen, die je met jouw squad moet voltooien. Eerst heb je de mogelijkheid om jouw teamleden te laten lopen en vervolgens het vuur te openen op de vijand, daarna is het de beurt aan de tegenstander. Omdat je dan niks kunt doen, moet je vooruit denken. Soms doe je er verstandig aan om snel de aanval te kiezen en een belangrijke vijand uit te schakelen, zodat de vijand één actiebeurt minder heeft om zijn zetten te maken. Terwijl je een andere keer er juist beter voor kunt kiezen om rustig, maar gezamenlijk met je squad op te trekken. Als je dan alsnog een vijand tegenkomt, dan kun je in zijn beurt via de counters alsnog die vijand afmaken.

Valkyria Chronicles 4

Genoeg content in Valkyria Chronicles 4

Het hoofdverhaal in de game is er één om je tientallen uren mee zoet te houden en daarbij krijg je een grote variatie aan interessante missies. Maar buiten dit is er nog genoeg andere dingen om je tijd aan te besteden. Zo zijn er extra missies die handig zijn voor experiencepunten om daarmee jouw squad te verbeteren. Ook verdien je geld en kun je dat gebruiken om nieuw wapentuig uit te vinden en zo beter voor de dag te komen. Kortom, een game met heel wat inhoud.

Valkyria Chronicles 4

Hier en daar iets te Japans

Hoewel de game zich afspeelt in een Europees-achtige setting en je het gewoon in het Engels kunt spelen, is de game wel typisch Japans. Zo zijn er diverse vrouwelijke personages die schaarsgekleed op het slagveld opereren en worden er door de mannelijke personages wat schunnige opmerkingen gemaakt. Dat is iets wat je met een knipoog moet accepteren, anders ga je je er waarschijnlijk aan irriteren.

Valkyria Chronicles 4

Valkyria Chronicles 4 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4, Nintendo Switch en Xbox One. Lijkt de game je wat? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk twee exemplaren van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is het onderstaande invulveld in te vullen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.
[contact-form-7 id=”330365″ title=”Valkyria Chronicles 4 winactie”]