Jelle van Es | LinkedIn Gaming 15 jun 2018

Vampyr Review: Duistere RPG in het oude Londen

Ontwikkelaar Dotnod is een zeer interessante partij. Zij begonnen ooit met het alleraardigste Remember Me. Dit was een actiegame, waarbij je de mogelijkheid had om de gedachten van je tegenstanders te wissen. Vervolgens kwam het grote succes met Life is Strange, wat misschien wel één van de beste verhalende games ooit is. En nu brengen zij Vampyr uit.

Vampyr is een game die je het beste kunt beschrijven als een mix tussen actie en RPG. De game neemt je mee naar het jaar 1918 en laat je kennis maken met de dokter Jonathan Reid. Hij heeft als dokter gediend in het Britse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Aan het begin van de game zie je dat hij afreist naar Londen om daar zijn zieke moeder te bezoeken. Helaas wordt hij daar aangevallen door een vampier en belandt hij in een graf. Vanuit daar overleeft hij, maar zodra hij zijn zus tegenkomt, kan hij niks anders doen dan haar aan te vallen en haar bloed te drinken. Hij walgt van zichzelf en zweert wraak aan hen die hem tot dit monster hebben gemaakt. Dit zijn de vijf punten die tijdens onze speelsessie zijn opgevallen.

Schrijf je in voor de WANT nieuwsbrief?

En ontvang het tofste technieuws dagelijks in je mail!
[revue_subscribe]

Toffe setting

Naast de hoofdrol die door Jonathan Reid zelf wordt ingevuld, is er ook een duidelijke hoofdrol weggelegd voor de wereld waarin de game zich afspeelt. Het Londen van 1918 is een interessante en grauwe plek, waarbij je behoorlijk wat vrijheid hebt om op zoek te gaan naar missies en mogelijkheden om jezelf te verbeteren. In zijn grootsheid ziet Vampyr er best wel goed uit, hoewel de details wat grof zijn.

Vampyr

Vampyr brengt interessante personages

Tijdens je avontuur krijg je te maken met een grote lading aan personages. Als jij het fijn vindt om je te verdiepen in een wereld van een game, dan ben je bij Vampyr aan het juiste adres. Bijna elk personage dat je tegenkomt is op zijn eigen manier interessant en er lijkt geen duidelijk onderscheid te zijn tussen goed en slecht. Soms lijken personages slecht, maar begrijp je hun beweegredenen wanneer je een gesprek aan gaat. En blijken brave hendriken soms de meest gruwelijke geheimen te hebben.

Vampyr

Spelen als een vampier is boeiend

Je bent in de game een vampier en dat geeft je min of meer de mogelijkheid om iedereen te bijten en op die manier hun bloed op te zuigen. Dat zorgt er voor dat je experiencepunten verdient en daarmee word je weer sterker en kun je het beter opnemen tegen de verschillende vijanden. Je kunt er echter ook voor kiezen om burgers te helpen om hun naam te zuiveren wanneer ze net een moord hebben begaan. Misschien wilden ze dat wel helemaal niet. Dat pad is vaak langer en levert vaak iets minder experiencepunten op, maar past wel meer bij de Jonathan die zijn naam wil zuiveren.

Vampyr

Animatie is soms wat rommelig

Vampyr is een game die duidelijk niet door gaat voor de beste game van het jaar. Het lijkt er op dat dit door een ander team is gemaakt dan de Life is Strange-titels en er een niet al te groot budget is gebruikt bij het maken. Dat gezegd hebbende ziet de game er over het algemeen goed uit. Wel heb je zo nu en dan te maken met animaties die wat houterig zijn en soms wat inconsequent ogen. Met name wanneer je oogt is het soms wat vreemd.

Vampyr

Game is een stuk moeilijker als je de good guy wilt spelen

Hoewel de game je de mogelijkheid geeft om te spelen zoals jij dat wilt, is het ietwat oneerlijk dat je minder beloningspunten krijgt wanneer je de good guy speelt en daardoor op een gegeven moment het heel lastig krijgt tijdens gevechten. Het is wat dat betreft gewoon makkelijker om brave burgers dood te bijten en de experiencepunten bij te schrijven.

Vampyr

Vampyr is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Wil je nu wat PS4-topgames met korting scoren? Kijk dan hier voor een handig overzicht.