Daniel Koster
Daniel Koster 7 sep 2016

VanMoof bedenkt dé manier om (vrijwel) al hun producten schadevrij te bezorgen

VanMoof, dat bekende Nederlandse fietsmerk, zat met een probleem. Over de afgelopen acht jaar hebben zij namelijk bedrijven in allerlei soorten en maten gecontracteerd voor het vervoeren van hun producten naar de klant. Hetzelfde probleem bleef voorkomen: er werd niet altijd even goed met hun producten omgegaan. Zodoende kwamen de fietsen dikwijls niet schadevrij bij de klant aan. Ten einde raad kwam het bedrijf met een briljante oplossing.

Wellicht is het je zelf wel eens overkomen dat je een pakketje ontving waarbij de inhoud kapot was. Dat is vooral vervelend wanneer dat onderweg is gebeurd. Daar kun je namelijk als fabrikant weinig aan doen, maar ben je wel de dupe van. Je moet namelijk nieuwe onderdelen opsturen. Zo ook VanMoof. Die kregen flink wat klachten aan de broek van mensen die kapotte onderdelen ontvingen. Zoals we net zeiden maakte het niet uit of zij andere bedrijven inschakelden om de verzending op zich te nemen. Schadevrij kwamen de producten dikwijls niet aan. Maar dit werkte wel:

Hoe je er dan wél voor zorgt dat je producten schadevrij aankomen

Waar VanMoof in 2020 negentig procent van hun producten online wil verkopen en verzenden is het een probleem dat ze dikwijls kapot aankomen bij de klant. Toen viel een medewerker iets op. Het formaat van de dozen waarin de fietsen worden verzonden komt overeen met de formaten van grote televisies. Wat als je nou een televisie op de buitenkant van de doos print? Gaan de bedrijven die voor het vervoer zorgen dan wél voorzichtig met de pakketten om? Je hebt het al door. Dit werkt als een trein.

Wil je weten hoe goed dat werkte? Zeggen we niet. Grapje, toch wel! Schade bij geleverde producten nam met zo’n 75 procent af. Zo blijkt het dat bezorgers wat beter op je spullen gaan letten als ze doorhebben dat er écht iets van waarde inzit. Dat slaat natuurlijk nergens op en zou altijd moeten gebeuren. Maar goed, het is wat het is. VanMoof, slim opgelost! Wil je onze review van hun nieuwe bike zien trouwens? Dat kan!

Reageer op artikel:
VanMoof bedenkt dé manier om (vrijwel) al hun producten schadevrij te bezorgen
Sluiten