Dennis Hoogeveen
Dennis Hoogeveen Cars 24 jun 2019

“Veiligheid van Tesla’s autopilot wordt flink overschat”

We weten inmiddels dat de autopilot-functie van Tesla zowel geroemd als gevreesd wordt. Crashes van de semi-zelfrijdende voertuigen liggen al jaren onder een vergrootglas, en regelmatig stellen autoriteiten een onderzoek in naar de oorzaak van deze ongelukken. Een nieuwe studie beweert nu dat automobilisten Autopilot flink overschatten.

In het onderzoek worden zo’n 2.000 automobilisten gevraagd naar het beeld dat zij van de veiligheid van automatische systemen als Autopilot hebben. Daarbij geeft bijna de helft aan het veilig te vinden om te rijden zonder de handen aan het stuur te hebben, terwijl de autopilot van Tesla is ingeschakeld. Ongeveer een derde vindt het daarnaast verantwoord om te bellen tijdens het autorijden.

Dutten achter het stuur

Opmerkelijk is ook de groep die denkt dat het veilig is om een dutje te doen achter het stuur: 6% geeft aan dat geen probleem te vinden als de Autopilot van Elon Musk actief is. Ook denkt een iets grotere groep dat het volkomen veilig is om een film te kijken op de smartphone tijdens het besturen van de Tesla.

Het onderzoek werd uitgevoerd door IIHS, een naar eigen zeggen onafhankelijke organisatie die als doel heeft de verkeersveiligheid te verbeteren. De groep wordt gefinancierd door een aantal grote autoverzekeraars, en baseert zich voornamelijk op wetenschappelijk onderzoek. Ook andere systemen dan de Autopilot van Tesla, bijvoorbeeld de Super Cruise van Cadillac en Driving Assistant Plus van BMW, werden onder de loep genomen.

Tesla slapen achter het stuur

Autopilot klinkt veiliger dan het is

De conclusie van IIHS: automobilisten hebben een te rooskleurig beeld van de veiligheid van automatische systemen. Vooral de naam die Tesla aan deze systemen geeft, blijkt daarin misleidend te zijn. De naam Autopilot, zo stellen de onderzoekers, geeft automobilisten de indruk dat ze met hun gedachten ergens anders kunnen zijn. Daarbij verwijzen ze naar een aantal recente ongelukken met fatale afloop.

De handleiding van Tesla’s autopilot, die onlangs weer nieuwe functies kreeg toegevoegd, is op één punt in ieder geval duidelijk over de zelfrijzende functie. Ten alle tijde zou de bestuurder zijn stuur vast moeten houden. “Die boodschap bereikt duidelijk niet iedereen”, zegt het hoofd van het onderzoek, David Harkey, in een persbericht. “Autofabrikanten moeten goed nadenken over de boodschap die ze met de naam van hun systemen overbrengen.”

Verschillen tussen Tesla en andere merken

Er zitten grote verschillen in hoe bestuurders de veiligheid van de verschillende systemen beoordelen. Uit de resultaten blijkt dat Tesla’s Autopilot het meest overschat wordt. Traffic Jam Assist, van Audi, wordt juist als minder veilig ervaren. Daarvan denkt ongeveer één op de vijf de handen van het stuur te kunnen halen tijdens het rijden, en is 3% onder de indruk dat het veilig is om een video op de smartphone te kijken.

De onderzoekers hebben overigens niet onderzocht of Autopilot en andere veiligheidssystemen hun werk goed doen. In 2016 dook een video op van een Nederlandse Tesla-rijder waarbij de Autopilot ingrijpt en een ongeluk voorkomt.

Reactie Tesla

In een reactie op dit artikel verdedigt Tesla de naamkeuze van hun automatische systeem. Het bedrijf laat weten dat Autopilot vernoemd is naar het systeem in vliegtuigen, dat ook niet zelfvliegend is. Daarnaast zegt de fabrikant bestuurders duidelijk te informeren over hoe zij de functie zouden moeten gebruiken. En wanneer een bestuurder niet oplet, zo stelt Tesla, grijpt het systeem in en is de rest van de rit Autopilot niet meer te gebruiken.

Reageer op artikel:
“Veiligheid van Tesla’s autopilot wordt flink overschat”
Sluiten