Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 28 aug 2017

Vijf redenen om (niet) voor de BMW 3-serie te kiezen

De allereerste auto van de BMW 3-serie rolde in 1975 de fabriek uit. Toen werden alle modellen nog uitgerust met een benzinemotor, maar BMW is met de tijd meegegaan en er is tegenwoordig ruime keuze uit verschillende soorten motoren. Dit zijn de vijf redenen waarom je wel of juist niet voor een auto uit de BMW 3-serie moet gaan.

Precies stuurgedrag met de juiste weerstand

BMW heeft bij de 3-serie extra zorg besteed aan het stuurgedrag. Of je nou aan het inparkeren bent, of op hoge snelheden aan het scheuren bent over de snelweg, het stuur heeft altijd de juiste hoeveelheid weerstand om het voertuig met uiterste precisie te manoeuvreren. Bij bochten blijft de 3-serie mooi plat op de weg en de prestaties kunnen verder verbeterd worden met optionele features voor de rem- en veringssystemen.

BMW 3-serie

BMW 3-serie: innovatieve efficiëntie

Bij de verschillende modellen is ook gedacht aan de efficiëntie van het verbruik, alhoewel dit misschien bij een luxe sedan minder belangrijk is dan bij een model voor de massa. Alle modellen van de nieuwe BMW 3-serie zijn ten eerste uitgerust met een start/stop systeem en een Eco rijmodus, waarmee je extra zuinig rijdt. Daarnaast hebben sommige modellen ook nog een recuperatief remsysteem. Hierbij wordt de kinetische energie, die ontstaat tijdens het remmen, opgeslagen en weer gebruikt. Bij een standaard remsysteem verdwijnt deze energie in de vorm van warmte.

BMW 3-serie

Mooie selectie aan motoren

In de nieuwe BMW 3-serie lineup zit er voor iedereen wel iets tussen. Er is een ruim aanbod aan verschillende motoren, zodat je voor elk doel of elke rijstijl de juiste motor kunt vinden. Zo is er een budget vriendelijke motor in de 320i, welke goed is voor 180 pk. Voor wie lange afstanden aflegt, komt de 340i met een turbocharged zescilinder dieselmotor met 320 pk en er is zelfs een plug-in hybrid motor.

BMW 3-serie

BMW 3-serie met weinig standaard features

Hoewel de auto’s komen met behoorlijk wat mooie features, zijn veel van deze features niet standaard. Het is zelfs zo dat voor veel features die bij concurrerende merken standaard zijn, je bij de BMW 3-serie extra geld moet neertellen. Eén zo’n feature is bijvoorbeeld de camera om naar achteren te kijken. Maar ook voor andere veiligheidsfeatures moet je bepaalde pakketten erbij nemen, waardoor een volledig uitgeruste auto toch behoorlijk prijzig wordt.

BMW 36

Beperkte ruimte achterin

Helaas zit je achterin de 3-serie sedan als volwassene niet heel erg comfortabel en zelfs wat grotere kinderen zullen wat meer ruimte willen hebben. Als je voor de wagon of Gran Turismo kiest, heb je echter wel wat meer ruimte.

BMW 3-serie

Als je nog geen zin hebt om de deur uit te gaan, maar wel een keer de BMW rijervaring wil proeven, kun je dat ook vanuit je luie bank doen. Op 10 november komt namelijk de nieuwe Need for Speed Payback uit, waarin je uitgebreid je kunsten kunt laten zien in de BMW M5.

Reageer op artikel:
Vijf redenen om (niet) voor de BMW 3-serie te kiezen
Sluiten