Daniel Koster
Daniel Koster Digital 31 jul 2015

Vimeo vs YouTube: welk medium moet jij kiezen om je video aan de (juiste) man te krijgen

Het wereldwijde web staat vol met video’s. Het maken van een awesome video staat echter niet garant voor succes. Naast het feit dat de kwaliteit van een filmpje uiteraard belangrijk is, is de manier van het verspreiden van het filmpje wellicht wel minstens zo belangrijk. De twee grootste upload-sites zijn Vimeo en YouTube. Maar waar ga je voor, YouTube of Vimeo? Wij helpen je de keuze maken!

YouTube

YouTube is het grootste platform om video’s te uploaden ter wereld. Het medium is in 2005 opgericht en in 2006 voor honderdvijftig miljard euro overgenomen door Google. YouTube kent meer dan één miljard gebruikers wereldwijd. Er wordt elke minuut zo’n driehonderd uur aan videomateriaal op YouTube geüpload.

De voordelen van YouTube

YouTube kent een viertal voordelen ten opzichte van Vimeo. De eerste moge duidelijk zijn, en dat is dat YouTube het grootste videoplatform ter wereld is. Het grootste potentiële bereik kun je dus door middel van YouTube genereren. Daarnaast is YouTube gratis. Je hoeft er als gebruiker, maar ook als producent niets voor te betalen. Ten derde kun je sleutelwoorden aan je filmpjes meegeven waardoor de vindbaarheid van je filmpje wordt verbeterd. De vindbaarheid kun je ook nog eens verbeteren tegen betaling. Tot slot kun je met ads op je filmpje geld verdienen. Hoe meer je filmpje wordt bekeken, hoe meer je verdient. Hierin schuilt echter ook een nadeel van YouTube die je zo tegen zult komen.

Nadelen van YouTube

Zoals net aangegeven is het geld kunnen verdienen aan YouTube ook een nadeel. Dit aangezien YouTube overladen is met allerlei reclame. Dit kan bij de consument tot irritatie leiden en het afzetten van een filmpje voordat het filmpje uberhaubt is begonnen. Daarnaast kan iedereen een gratis account aanmaken en dingen plaatsen. Hierdoor staat er ook een hele hoop troep op YouTube. Het zoeken naar de pareltjes is dus af en toe een beetje zoals het zoeken naar een speld in een hooiberg. Tot slot vergaren zowel YouTube als Vimeo allerlei data. De data analyse wordt bij YouTube minder goed uit elkaar gezet en is minder bruikbaar dan de data die Vimeo je presenteert.

Vimeo

Wat vele mensen niet weten is dat Vimeo een anagram is voor movie. Vimeo is opgericht in 2004 en wordt ook wel eens de anti-YouTube genoemd. Vimeo wordt namelijk wat meer gebruikt door niche-consumenten die bijvoorbeeld wat meer de nadruk leggen op de kwaliteit van beeldmateriaal. Hedendaags kent Vimeo 25 miljoen maandelijkse gebruikers en worden er maandelijks 715 miljoen video’s geüpload. Waar Vimeo geen informatie vrijgeeft omtrent het totaal aantal gebruikers is het helaas niet mogelijk om daar meer duidelijkheid over te geven.

Voordelen Vimeo

Ook Vimeo kent wat voordelen ten opzichte van YouTube. Zo is Vimeo gratis, maar kun je ook een pro-account aanmaken. Met dit account heb je voorrang op gebruikers die een gratis account hebben. Handig als je content hebt die er NU uit moet bijvoorbeeld. Daarnaast kun je met Vimeo je video en de pagina waarop je ‘m plaatst veel beter customizen. Je kunt van alles aanpassen, zoals het uitzetten van banners, het niet aanwezig zijn van het Vimeo-logo in de hoek van je video, de kleuren van je pagina enzovoorts. Tot slot is betere interactie met je doelgroep mogelijk. De community kan groepen aanmaken die dezelfde voorkeuren delen, je kunt zelf als uploader een forum aanmaken enzovoorts. Op deze manier worden video’s aan de (juiste) man gebracht door middel van Vimeo.

De nadelen van Vimeo

Vimeo kent twee nadelen ten opzichte van YouTube. Deze schuilen zich in de twee grote krachten van YouTube, namelijk het bereik en het feit dat YouTube gratis is. Vimeo kent simpelweg een kleiner bereik. Daarnaast kent ook Vimeo een gratis account, maar dit account is beperkt, vooral als je het vergelijkt met het betaalde account van Vimeo en het gratis account van YouTube.

De keuze

Je heb nu gezien wat de voor- en nadelen zijn van Vimeo en YouTube. Maar wat betekent dit nou voor de uiteindelijke keuze die je moet maken? Het antwoord kun je vinden door twee vragen te beantwoorden. Ten eerste is het belangrijk dat je voor ogen hebt wie je doelgroep is. Wil jij een zo groot mogelijk, divers bereik genereren? Dan moet je voor YouTube gaan. Is jouw doelgroep een meer vaste doelgroep die je als groep wilt bereiken en stimuleren? Dan moet je voor Vimeo gaan. Ten tweede moet je in je achterhoofd houden hoe je video eruit ziet. Heb jij een video van hoge kwaliteit met gave beelden waar veel editing in heeft gezeten, dan wordt dit vaker meer gewaardeerd en begrepen op Vimeo. Ligt de nadruk in je filmpje meer op de inhoud, is het grappig en heeft het virale potentie, dan is YouTube waarschijnlijk de beste keuze. Dat er echt onderscheid is tussen welke filmpjes het goed doen op de twee media is te zien aan de populairste filmpjes ooit van Youtube (muziekvideo’s buitengesloten) en Vimeo. Check ze hierboven en je zult begrijpen wat we bedoelen!

Reageer op artikel:
Vimeo vs YouTube: welk medium moet jij kiezen om je video aan de (juiste) man te krijgen
Sluiten