Voormalig App Store-baas: ‘Apple gebruikt regels tegen concurrentie’

De voormalige baas van de App Store heeft een opvallende uitspraak gedaan in het antitrustonderzoek naar Apple. Het bedrijf uit Cupertino zou volgens hem namelijk zijn omslachtige regels gebruiken als wapen in de strijd tegen de concurrentie. Apple Arcade is daar een voorbeeld van, waardoor diensten als Xbox Game Pass geen ruimte krijgen op iOS en iPadOS.

Dat zegt voormalig App Store-baas Phil Shoemaker. Volgens Shoemaker verzint Apple soms “arbitraire regels” om ervoor te zorgen dat concurrenten het moeilijk hebben in de downloadwinkel. Zodoende krijgen eigen diensten en apps veel meer de ruimte op iOS en iPadOS. De uitspraak werd gespot door Business Insider, in een 450 pagina tellend document.

Apple Arcade wordt hier als voorbeeld genomen. Dit is een abonnement waarmee je toegang krijgt tot een selectie aan games. Hoewel het geen gamestreamingdienst is, hebben diensten als Google Stadia en Microsoft Game Pass het toch moeilijk. Die moeten namelijk aan allerlei eisen voldoen, willen ze een plekje hebben in de digitale winkel. De bedrijven moeten echt door hoepels springen. Die diensten moeten aan regels voldoen waar Apples eigen diensten zich in veel gevallen niet aan houden.

Apple Arcade
Klik/tap voor groter (Afbeelding: Apple)

De App Store heet niet iedereen welkom

Wanneer bijvoorbeeld gamestreamingdiensten in de App Store willen staan, dan moeten ze elke game los aanbieden in de App Store. Elke game moet dus zijn eigen pagina hebben en ook los te koop zijn. Alleen dan mag er een abonnement aangeboden worden die alles samen aanbiedt voor een vast bedrag per maand. Echter, video- en muziekstreamingdiensten hoeven zich dan weer niet aan dergelijke regels te houden: hun content wordt ook nergens los aangeboden.

Shoemaker gebruikt games nu als voorbeeld, omdat die dus anders behandeld worden dan andere type content binnen de App Store. Het feit dat Microsoft bijvoorbeeld elke game uit het abonnement los zou moeten aanbieden is een eis die de concurrent beperkt. En dat is duidelijk, aangezien Microsoft nu dus niet zin Xbox Game Pass Ultimate-abonnement aanbiedt via iOS en iPadOS. Android-gebruikers kunnen de dienst wél gebruiken. Bovendien is het zo dat het ook behoorlijk willekeurig is dat games anders behandeld worden dan films of series.

Given that Apple allows services like Netflix and Spotify without reviewing every piece of content, why not allow a similar service for gaming?

Apple zegt hierover dat games interactief zijn en dat consumenten daarom andere verwachtingen hebben van de content, ten opzichte van audio- of videocontent. Hoe Apple zijn standpunt gaat verdedigen in dit onderzoek zien we later, aangezien het bedrijf over enkele dagen pas reageert. Echter, dat het voormalig hoofd van de App Store dergelijke uitspraken doet, helpt de iPhone-maker in elk geval niet.

 

Reageer op artikel:
Voormalig App Store-baas: ‘Apple gebruikt regels tegen concurrentie’
Sluiten