Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Gadgets 22 juni 2017

Voormalig medewerkers van Nokia lossen grootste probleem virtual reality op

Het Finse bedrijf Varjo heeft een spectaculaire nieuwe  augmented en virtual reality headset onthuld, waarmee volgens het bedrijf de technologie tien jaar de toekomst in schiet. De headset gaat onder de naam 20/20 en zou uitgerust zijn met een display met de “resolutie van het menselijke oog”.

Technologie 20/20 simuleert het menselijke oog

De Resolutie van het menselijke oog kan vertaald worden naar beelden van meer dan 7o megapixel. Dit is inderdaad een behoorlijke boost vergeleken met de 1.2 megapixel van de HTC Vive en Oculus Rift headsets. De hoge resolutie zou behaald kunnen worden door een gepatenteerde technologie, welke simuleert hoe het menselijke oog werkt. De technologie zou ontwikkeld zijn door voormalige werknemers van onder andere Intel, Nokia en Microsoft.

Varjo 20/20 headset

Verschillende elementen maken samen het bionische display voor VR, AR en XR

Hoe het precies werkt is nog wat onduidelijk. Varjo geeft aan dat de headset een context display, focus display, een optische combiner, en een element dat de kijkrichting bijhoudt allemaal samen combineert. Dit wordt samen een soort bionisch display met VR, AR en extended reality mogelijkheden. Ondanks al de taken die het tegelijkertijd uitvoert zou het apparaat toch weinig vergen van de processor. Dit dankzij de zogenaamde  “foveated eye tracking” technologie.

Niet het hele beeld heeft een 70 megapixel resolutie

Bij foveated imaging kan de resolutie van het beeld variëren afhankelijk van het fixatiepunt. Vertaald naar de headset zou dat kunnen betekenen dat alleen het gedeelte van het beeld waar je naar kijkt een resolutie van 70 megapixel heeft. Alles daaromheen zou dan een wat lagere kwaliteit hebben, maar dat zou niet moeten opvallen.

Varjo’s 20/20 wint het van Oculus Rift

In een recente demo werden de beelden van het Varjo syteem vergeleken met de Oculus Rift. Deze waren inderdaad een stuk scherper met de Varjo technologie en waar kleine letters met de Rift niet meer leesbaar waren, konden ze nog wel worden ontwaard met Varjo. In een eerdere test video werd gebruik gemaakt van de transparante video technologie van de 20/20 om beelden zoals auto’s en planeten over de werkelijkheid heen te projecteren zoals de Hololens van Microsoft.

Varjo 20/20 vs Oculus Rift

Hoge resolutie komt ook met problemen

Hoewel de 70 megapixel resolutie geweldig klinkt, zijn daarmee niet alle vragen beantwoord. Zo kan de hoge resolutie bijvoorbeeld problemen veroorzaken bij het opnemen en afspelen van de content. Voor de HTC Vive en Oculus Rift heb je al een behoorlijke computer nodig om de beelden normaal te bekijken. Het bedrijf heeft beloofd om speciale Varjo apparatuur uit te brengen voor professionals aan het einde van het jaar.

Ook Google is druk bezig met een headset, maar dan wel één waar je geen andere apparatuur voor nodig hebt. De Google Daydream headset is namelijk een standalone apparaat. Hierdoor heb je niks anders erbij nodig om te genieten van de virtuele wereld.

Reageer op artikel:
Voormalig medewerkers van Nokia lossen grootste probleem virtual reality op
Sluiten