Column: gaming een mannenwereld? Wat dacht je van deze vrouwelijke game-pioniers

Een stereotype gamer is over het algemeen niet de populairste jongen van de klas en had geen knappe vriendin. Deze vooroordelen zijn natuurlijk allang niet meer aan de orde. Gamers zijn geen ‘nerds’ meer en genieten zelfs van een sterrenstatus, met het meeste geld en de mooiste vrouwen. Maar hoe zit het met de vrouwelijke gamers?

Deze column is geschreven door Laura Grilo Melo en is onderdeel van onze rubriek WANT to play die wij samen met Tons of Fun zijn gestart.

Een vooroordeel over gamen is dat het meer mannensport is. En that’s true! Over het algemeen zijn het vaker mannelijke vriendengroepen die samen een potje FIFA spelen, en zijn het mannen die meer succes hebben in de professionele e-sport wereld. Bovendien zijn de CEO’s van bekende game, app, en computerbedrijven meestal van het mannelijke geslacht.

De game-industrie anno twintigzeventien is echter steeds ‘vrouwelijker’ aan het worden. Maar ook dit klopt niet helemaal. Er zijn namelijk wel degelijk vrouwen geweest die in het gamelandschap geschiedenis hebben geschreven.

Van huisvrouw tot game pionier

Roberta Williams genoot in 1979 van een simpel leven als huisvrouw. Het huis was schoon, het eten stond klaar en de kids werden verzorgd. Zij was echter altijd geïnteresseerd in videogames. Ze begon dan ook met het spelen van text adventure games.

Williams verveelde zich echter snel en vond dat de games enkel op teksten zijn gebaseerd. Games mochten grafischer. Zij nam het heft in eigen hand en ze schreef en ontwierp haar eerste spel Mystery House.

Bailey moedigt vrouwen aan om carrières in games en technologie na te jagen en geeft ze les in game design.

Haar man was programmeur bij IBM en ontwikkelde de software. Zodra de game werd uitgebracht, werd het een hit. Dit was het begin van grafische adventure games. Het computerspelbedrijf Sierra, dat ze later oprichtten, was goed voor meer dan dertig videogames. Allemaal geschreven en ontworpen door Williams. Mystery House is hier gratis te spelen.

Atari’s eerste vrouwelijke game ontwikkelaar

Carol Shaw studeerde in de jaren zeventig als enige vrouw computertechnologie. Dat ze talent had bleek als snel. Na haar opleiding werd zij direct aangenomen als game-ontwikkelaar bij Atari. Hiermee werd Shaw in 1978 één van de eerste vrouwelijke game-ontwikkelaars.

Voor de Atari 2600 ontwierp en ontwikkelde Shaw in ’82 de hit River Raid. De River Raid cartridges werden meer dan een miljoen keer verkocht.

Behind every great arcade there’s a great woman

Shaw opende in ’78 de deuren voor andere vrouwelijke game-ontwikkelaars. In 1980 veroverde aspirerend game-ontwikkelaar Dona Bailey een plek als ingenieur bij Atari. Hier ontwierp zij, samen met ontwerper Ed Logg, de allereerste arcade ontworpen en gebouwd door een vrouw: Centipede.

Het arcadespel werd vrijwel direct een succes. Hoewel je zou denken dat Bailey’s carrière van start zou gaan, verdween Bailey uit de game-industrie. 26 Jaar later, in 2007 was ze weer te zien als spreker op het Women in Games congres.

Tijdens dit congres gaf zij toe dat door de druk en kritiek van haar mannelijke collega’s ze de game-industrie verliet. Nu moedigt Bailey vrouwen aan om carrières in games en technologie na te jagen en geeft ze les in game design.

Last but not least

Laten we bovendien de prachtige (game)vrouwen in ons leven niet vergeten. Lara Croft, Chun Li, Aloy, Zelda en Peach; wat zou de gamewereld toch saai zijn zonder jullie.

Reageer op artikel:
Column: gaming een mannenwereld? Wat dacht je van deze vrouwelijke game-pioniers
Sluiten