Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 26 mrt 2019

Friends: het geheime recept van Netflix bewezen

Het aanbod qua streamingdiensten wordt steeds groter. Naast Netflix kunnen consumenten nog dit jaar met Apple TV+ en Disney Plus aan de slag. Maar waar baseert een consument zijn keuze voor een streamingdienst eigenlijk op?

Netflix, Friends en de kracht van nostalgie

Nielsen’s MediaTech Trender zoekt dat elk kwartaal uit met een onderzoek. Daarbij wordt vooral gefocust op nieuwe diensten en technologie. Oftewel, vooral streaming.

Daaruit komen intrigerende inzichten voort. Zo blijkt dat maar liefst tweederde van de respondenten dezelfde belangrijkste factor aanhalen: “Bestaande shows die ik op lineaire televisie keek, moeten beschikbaar zijn om te streamen.” Oftewel, sitcoms en andere series die je vroeger op televisie keek.

Geen nieuwe Originals of exclusieve moderne content, maar oude vertrouwde producties. We wisten al dat nostalgische een krachtig wapenfeit was, maar de impact is groter dan verwacht.

Bij nostalgische sitcoms en streamingdiensten denken we natuurlijk meteen aan Friends en Netflix. De streamingdienst betaalde WarnerMedia tussen de 70 en 80 miljoen dollar om Friends nog een jaar extra te mogen behouden. Een verdubbeling ten opzichte van de deal voor het eerste jaar: 30 miljoen dollar. Volgend jaar hengelt WarnerMedia de serie waarschijnlijk naar zijn eigen streamingdienst.

De oorlog gaat losbarsten

Enorme bedragen, zeker gezien hoe oud Friends is. Voor dat geldt kan Netflix behoorlijk wat eigen producties uit de grond stampen. Het onderzoek van Nielsen onderschrijft echter opnieuw de grote rol die series als Friends spelen in het succes van streamingdiensten.

Zeker nu er steeds meer concurrenten met een eigen dienst komen. Consumenten gaan op zoek naar herkenning, naar laagdrempelige nostalgie. Juist oude producties worden in die context steeds belangrijkere wapens in de onvermijdelijke streaming-oorlog die nog dit jaar los gaat barsten. Een situatie die de makers twee decennia geleden niet hadden kunnen voorspellen.

De tweede belangrijkste factor die respondenten overigens aanhalen, zijn aanbevelingen van vrienden en familie. Die factor staat boven andere belangrijke manieren om content te ontdekken, zoals je hieronder kunt zien:

Streaming Netflix friends

The Hollywood Reporter

Reageer op artikel:
Friends: het geheime recept van Netflix bewezen
Sluiten