Daniel Koster
Daniel Koster Home 27 jan 2017

Waarom grote tech-bazen zoveel geld in kunstmatige intelligentie steken

Het is je vast niet ontgaan dat er veel te doen is rondom kunstmatige intelligentie. Zo waarschuwde Elon Musk al dat dit het einde van de mensheid kan betekenen. En natuurlijk gingen Facebook, Google, Amazon, Microsoft en IBM al een samenwerking aan en lijkt het dat ook Apple zich bij dit verbond aansluit. Maar we zijn er nog (lang) niet.

Vandaar dat het zo fijn is dat Reid Hoffman, de oprichter van LinkedIn, en Pierre Omidyar, de oprichter van eBay, zich mengen in de discussie. Zij doneren zelfs samen een kleine twintig miljoen euro aan het ‘Ethics and Governance of Artificial Intelligence Fund’. But why?

LinkedIn-eBay-WANT

Wats jouw probleem?

Denk maar eens aan ‘The Matrix’. In die film heeft de mens zelf machines ontwikkeld die over hen zijn gaan heersen. In andere woorden is het risico dat wij kunstmatige intelligentie ontwikkelen die slimmer is dan wij. Maar hoe kunnen we dat tegengaan?

Daar probeert de techwereld zich op de richten. Het antwoord lijkt zich hierbij in transparantie van kunstmatige intelligentie en de ethiek te verschuilen. Laten we beginnen met de transparantie.

Kunstmatige-intelligentie-1-WANT

Onzichtbaar..

Het idee is dat we kunstmatige intelligentie ontwikkelen die maximale voordelen en minimale risico’s. voor de maatschappij heeft. Algoritmen zijn hierbij de essentie. Dat zijn de bouwstenen voor het werken met kunstmatige intelligentie.

Het probleem is echter dat algoritmes worden ontwikkeld aan de hand van data en regels code. Maar die data en code zijn onzichtbaar. We kunnen ze niet zien of voelen, enkel diegene die ze ontwikkeld.

coderen-want

Keuzes, keuzes, keuzes

Zo kom je bij de tweede stap aan: de ethische beslissingen achter de algoritmes. Het probleem is uiteraard dat menselijke keuzes aan deze regels code ten grondslag liggen. Moet een zelfrijdende auto kiezen voor het redden van één jong meisje die de straat plots oversteekt en daarbij twee oudere mensen slachtoffer maken?

Die vraag kun je enkel beantwoorden door de samenkomst van ethische beslissingen en duidelijkheid. Dat er gezamenlijk wordt besloten hoe kunstmatige intelligentie moet werken. Welke keuzes wel en niet worden gemaakt. Wat wel of niet in het voordeel is van de maatschappij.

Kunstmatige-intelligentie-2-WANT

Oké, maar hoe doen we dat?

Dat wordt onder andere door het fonds waar de oprichters van LinkedIn en eBay geld in hebben gestoken onderzocht. Ook de samenwerking van Google, IMDB, Facebook en anderen richt zich hierop. Het uiteindelijke doel is het ontwikkelen van een soort handleiding.

Deze handleiding moet handvatten bieden omtrent hoe je ervoor kunt zorgen dat je het welzijn van de mens in ontwerp kunt verpakken. Hoe je ervoor kunt zorgen dat kunstmatige intelligentie altijd kiest voor de beste oplossing voor mens en maatschappij.

Kunstmatig-WANT

Thanks guys!

Dat is gemakkelijk gezegd, maar ontzettend moeilijk. Lukt dit? Dan gaat de wereld van een mens versus machine idee naar een mens en machine idee. Een toekomst waar we veilig met kunstmatige intelligentie samenwerken dus. Laten we dat hopen. Tof dat deze tech-oprichters zich er zo voor inzetten in ieder geval.

Reageer op artikel:
Waarom grote tech-bazen zoveel geld in kunstmatige intelligentie steken
Sluiten