Zuhre Orhon
Zuhre Orhon Gadgets 20 mei 2016

Waarom het vrij logisch is dat GoPro langzamerhand uitsterft

GoPro maakt actiecamera’s, zoals de HERO 4 Session, waar we foto’s en video’s van activiteiten mee kunnen schieten. Je kunt hierbij denken aan video’s tijdens het skiën, zwemmen, surfen of parachutespringen. Dat is niet alles want er worden zelfs adrenaline-kwekende beelden vanuit de ruimte geschoten. Maar ondanks dat GoPro briljante actiecamera’s produceert zien we het bedrijf in een financiële crisis belanden. Wanneer we het bedrijf onder de loep leggen is het vrij logisch dat GoPro verlies gaat lijden. Waarom? Let’s find out.

GoPro verlies
Links zie je een GoPro, rechts een actiecamera van Polaroid

[accordion title=”TL;DR”]

  • GoPro lijdt verlies op de beurs: beursgang 28,65 dollar, momenteel 8,85 dollar
  • Toenemende concurrentie
  • GoPro innoveert niet (meer)
  • GoPro’s gaan lang mee en functioneren zelfs tweedehands nog top

[/accordion]

GoPro lijdt verliest op de beurs

Hoewel je met een GoPro spectaculaire video’s kunt schieten lijkt het einde van deze actiecamera in zicht. Laten we beginnen met de beursgang. De afgelopen tijd maakt het aandeel van GoPro een duik. Waar het aandeel op zijn top bijna 94 dollar waard is, is het aandeel momenteel minder dan negen dollar waard! Hierdoor neemt het vertrouwen van de aandeelhouders af en komt de concurrentiepositie in het geding. Dit is zeker niet gunstig wanneer je als marktleider sterk in je schoenen wilt staan!

GoPro-WANT

GoPro blijft achter en de concurrentie slaat toe

Eén van de sterkste punten van de GoPro is dat-ie tegen een stootje kan. Hierdoor gaan de camera’s lang mee. Dit is voor GoPro echter ook een nadeel. De consument heeft namelijk niet snel de behoefte om een nieuwe versie aan te schaffen. Dat is logisch, want hoewel 4K-resolutie als muziek in de oren klinkt, blijkt dit in de praktijk minder waar. De nieuwste beeldschermen geven 4K-content prachtig weer. Echter komt het verschil tussen 4K-beelden en beelden die door een ‘oudere’ GoPro zijn geschoten op oudere beeldschermen veel minder naar voren. Als GoPro een marktleider wil blijven is het dus verstandig om op een andere manier vernieuwend te zijn. We zien steeds vaker alternatieven die van 360-gradencamera’s, virtual reality en drones gebruik maken. Daarnaast zijn er er ook alternatieven te vinden die goedkoper zijn zoals deze Rollei of actiecamera’s zoals de TomTom Bandit Actiecamera die de nadruk leggen op het editen en zich daarmee onderscheiden van de rest. Ja, GoPro komt wel met een nieuwe product in de vorm van de Karma drone, maar dat is wel redelijk laat en de drone wordt ook nog eens uitgesteld.

GoPro verlies

Het is niet gek dat GoPro verlies gaat lijden

Waar GoPro een innovatief merk was toen het werd opgericht, is het bedrijf dit innovatieve voordeel gaandeweg verloren. Daarnaast zijn andere merken de markt van actiecamera’s toegetreden. Maar we moeten niet vergeten dat de camera’s van smartphones ook steeds beter worden. Zo beschikt de LG G5 bijvoorbeeld over een groothoeklens waarmee je toffe beelden kunt schieten. Bovendien worden smartphones ook steeds vaker met mounts op helmen geplakt en zijn ze vaak waterdicht. Een actiecamera zoals die van GoPro is zodoende voor een grote groep consumenten steeds minder interessant aan het worden.

GoPro verlies

Voordelig voor de consument, slecht voor de producent

Ter afsluiting willen we op de houdbaarheid van een GoPro terugkomen. Want deze sterke kant lijkt in hun nadeel te werken. Een GoPro kan goed tegen een stootje en hierdoor schaf je minder snel de nieuwe versie aan. En aangezien de techniek niet drastisch lijkt te verbeteren en de camera lang meegaat kun je ‘m blijven doorverkopen. Zo kun je een prima werkende GoPro voor een prikkie binnenslepen. Dat is gunstig voor de consument, maar minder gunstig voor de producent. Logisch dat GoPro verlies draait…

GoPro verlies

Dit zijn onder andere de redenen waarom GoPro verlies lijdt en dat het bedrijf steeds dieper in de problemen komt als het om de verkoopcijfers gaat. Hoewel de producten van GoPro te gek zijn en vooral vroeger uniek waren is dat vandaag de dag minder het geval. Natuurlijk blijven sommige mensen een voorkeur voor de actiecamera’s van GoPro hebben. Het is en blijft een sterk merk die snel bij de mensen opduikt wanneer ze aan actiecamera’s denken. Dit zijn wel vaak gebruikers die in extreme sports zijn geïnteresseerd. Maar dit neemt niet weg dat de alternatieven het succes van GoPro in de weg staan. Laten we hopen dat GoPro met een innovatief nieuw product komt om zichzelf uit de brand te helpen. Lukt dat niet, dan zal GoPro langzaam maar zeker uitsterven.

Reageer op artikel:
Waarom het vrij logisch is dat GoPro langzamerhand uitsterft
Sluiten