Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 19 aug 2017

Wat maakt Mazda’s nieuwe SkyActiv-X compressieontstekingsmotor zo bijzonder?

Een week geleden kwam Mazda met de spraakmakende aankondiging, dat het was gelukt een compressieontstekingsmotor te maken voor benzine-auto’s. Hiermee doet de relatief kleine automaker iets waar de grotere bedrijven al jaren mee bezig zijn, maar zonder succes. Wat is er nou zo bijzonder aan de nieuwe Skyactiv-X compressieontstekingsmotor?

Benzinemotor gebruikt vonk, dieselmotor compressie

Normaal gesproken werkt de ontstekingsmotor in een benzine-auto met een vonk. Wanneer het brandstofluchtmengel in de motor wordt blootgesteld aan de vonk, gaat de motor draaien. Een dieselmotor beschikt ook over een brandstofluchtmengsel, maar deze wordt in plaats van met een vonk, ontstoken door brandstof toe te voegen in combinatie met een bepaalde compressietechniek. Door de compressie wordt de dichtheid en temperatuur van het mengsel verhoogd, waardoor het op een gegeven moment zelf ontsteekt.

Mazda CX-3

SkyActiv-X is combinatie van benzine- en dieselmotor

Mazda’s nieuwe SkyActiv-X motor gebruikt een combinatie van deze twee technieken. Deze gemixte motor wordt ook wel een homogeneous charge compression ignition (HCCI) motor genoemd. De SkyActiv-X gebruikt soms compressie voor de ontbranding van het brandstofluchtmengsel, net als een diesel auto. Maar soms gebruikt het ook een vonk, zoals bij een normale benzinemotor.

Mazda Skyactiv-X

Probleem HCCI motor is timing van de ontsteking

De grote uitdaging is hoe je soepel kunt wisselen tussen de twee ontstekingsmethoden, zonder dat er van alles misgaat. Hoewel Mazda nog niet heeft vrijgegeven hoe het ze precies is gelukt, heeft Jason van Engineering Explained zijn eigen theorieën. Hij legt uit dat het vooral moeilijk is om de timing van de ontbranding in de hand te houden. Hij speculeert dat Mazda mogelijk het component dat de vonk verzorgt, ook gebruikt voor de timing van de compressieontsteking.

SkyActiv-X veel efficiënter dan huidige motoren

Behalve dat SkyActiv-X dus erg bijzonder is, komt de motor ook met veel voordelen. Hij combineert namelijk de voordelen van een dieselmotor met die van een benzine-auto. Dat betekent dat hij efficiënt is als een dieselmotor, maar met de betere emissie van een benzine-auto. De nieuwe motor zou zo’n 20 tot 30 procent meer efficiënt zijn dan de normale benzinemotoren van Mazda.

Hoewel Mazda nu nog bezig is met het verbeteren van verbrandingsmotoren, heeft de automaker een plan uitgestippeld om meer elektrische auto’s te maken. Het zogenaamde Sustainable Zoom-Zoom 2030 plan is bedoeld om Mazda milieubewust te maken. Maar is elektrisch rijden nou echt zoveel beter voor het milieu? Het NRC heeft het eens onder de loep genomen.

Reageer op artikel:
Wat maakt Mazda’s nieuwe SkyActiv-X compressieontstekingsmotor zo bijzonder?
Sluiten