Daniel Koster
Daniel Koster 23 mrt 2016

Waarom we (doods)bang zijn voor verandering én hoe je ermee omgaat

Mensen stellen wel eens dat verandering altijd goed is. Dat is natuurlijk niet strikt het geval, maar verandering kan zich wel vertalen in nieuwe kansen en nieuwe deuren voor je openen. Die moet je dan wel weten te openen en benutten. Dit is vooral in het begin van het veranderingsproces een probleem. Je kunt door (heftige) veranderingen het gevoel krijgen dat het allemaal te veel wordt. Maar waardoor komt dat? En hoe kun je ervoor zorgen dat je verandering wél prima handelt en tot je voordeel benut?

De reden? Stress!

De reden dat verandering ons zwaar kan beïnvloeden heeft te maken met stress. Je wordt gestrest omdat je niet goed weet wat je van deze nieuwe situatie kunt verwachten. Dat is trouwens niet enkel het geval bij een verandering dat een negatief effect teweeg brengt, maar ook bij positieve effecten. Het kost je namelijk tijd en moeite om aan de nieuwe situatie te wennen en dat levert stress op. Maar hoe ga je met verandering om zodat je je zo snel mogelijk weer ‘goed’ voelt? De eerste stap die je moet nemen is je te beseffen dat stress hoort bij verandering. Dat is nou eenmaal zo. Je kunt dat maar beter accepteren en er mee omgaan, dan dat je het uit de weg probeert te gaan. Zo maak je het alleen maar erger en dat is nooit goed (zo kan je brein kleiner worden van teveel stress)! Ben je dat onder ogen gekomen? Dan zijn er nog andere zaken van belang!

Sociale contacten zijn van belang

Volgens dit artikel zijn sociale contacten van belang. Dit heeft ermee te maken dat het deel van het brein dat we het meest gebruiken ook wordt aangeboord omtrent onze sociale relaties. Deze connectie is van belang aangezien we juist bij tijden van verandering steun nodig hebben van anderen. Wanneer jij het echter bijvoorbeeld zwaar hebt op werk door een veranderde situatie stap je niet altijd naar je vrienden en familie toe om je hart te luchten. Wel doen dus!

Zorg ervoor dat je volledig bent geïnformeerd

Informatie is de sleutel! Wanneer jij volledig op de hoogte bent van wat een bepaalde situatie voor je inhoudt zul je minder stress ervaren dan wanneer je dit niet bent. Een voorbeeld is deze studie over mensen die elektrische schokken kregen. Mensen die wisten dat ze een hevige schrok kregen ervoeren minder stress dan mensen die wisten dat ze een schok kregen, maar niet hoe heftig die schok zou zijn! Informeer jezelf dus goed omtrent alle implicaties van de veranderde situatie.

De impact van het niet genoeg slapen hetzelfde is als dronken aankomen op werk.

Zorg goed voor jezelf!

Wanneer je met verandering omgaat is het van belang dat je je tiptop in orde voelt. Verandering (en stress) zorgt er namelijk voor dat je flink wat energie moet stoppen in de dagelijkse gang van zaken. Meer dan normaal in ieder geval! Dus, slaap genoeg, neem geen beslissingen overhaast en zorg ervoor dat je goed eet! Op die manier kun je in ieder geval een weloverwogen keuze maken. Hilary Scarlett, de schrijver van het boek ‘Neuroscience for Organizational Change’, stelt bijvoorbeeld dat de impact van het niet genoeg slapen hetzelfde is als dronken aankomen op werk.

Goed, zorg er dus voor dat je tijdens een moment van verandering onder ogen komt dat dit even stressvol gaat worden. Als je vervolgens door middel van sociaal contact, het vergaren van informatie en door goed op jezelf te letten je schouders onder de verandering zet, dan moet het wel goed komen. Succes!

Reageer op artikel:
Waarom we (doods)bang zijn voor verandering én hoe je ermee omgaat
Sluiten