Alrik de Jong
Alrik de Jong | LinkedIn Cars 30 apr 2017

WANT Chat: Bjorn Harms, de man die KITT op afstand bestuurbaar maakte

De 34-jarige Bjorn Harms leerde zichzelf alles over autotechniek. Onlangs bouwde hij KITT om tot een op afstand bestuurbare auto, nu is de DeLorean DMC-12 aan de beurt. Tijd voor een gesprek met deze originele technicus.

Hi, kun je jezelf kort even voorstellen?

“Na het behalen van mijn MAVO-diploma heb ik vijftien jaar gewerkt bij de Koninklijke Landmacht. Daar heb ik veel geleerd en gezien. Zo ben ik uitgezonden naar onder meer Bosnië en Irak.

Ik heb geen technische opleiding gevolgd. Maar in het leger zat ik bij de afdeling logistiek, dus ik heb wel leren rijden. Helaas moest ik het leger eerder verlaten wegens bezuinigingen. Na vijftien jaar weer terugkeren in de civiele wereld, zorgde voor een culturele shock.”

kitt bjorn harms

Wanneer is de liefde voor auto’s en techniek ontstaan?

“Echt op heel jonge leeftijd. Auto’s en computers zijn altijd een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Als kind was ik groot fan van Knight Rider, zoals de meeste kids uit de jaren 80.

Toen ik 18 jaar werd, kocht ik mijn eerste Firebird, die ik ombouwde tot KITT. Ik ging meer
experimenteren met elektronica, dus ik werd steeds handiger. Sinds mijn achttiende heb ik 24 auto’s gehad, waarvan de helft Amerikaanse muscle cars.”

Hoe kwam je op het idee om een op afstand bestuurbare KITT te maken?

“Toen ik 8 jaar oud was keek ik voor het eerst Back to the Future. De scène waarin de professor de DeLorean bestuurt met een grote Futuba-controller is me altijd bijgebleven.

Door de jaren heen heb ik diverse pogingen gedaan om dit na te doen, maar technisch was ik nog niet ver genoeg. Uiteindelijk is het me gelukt met een Corvette C6.

Daarna heeft een eigenaar met een KITT-replica, die ik op dat moment aan het opknappen was, aangeboden om zijn auto te gebruiken voor mijn tweede RC-conversie. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken.”

Wat komt er allemaal bij kijken om een personenauto radiografisch bestuurbaar te maken?

“Het meeste werk is puur mechanisch, hacking komt er niet bij kijken. Maar aan verschillende modificaties ontkom je niet. Het is dezelfde techniek als radiografisch bestuurbare vliegtuigjes en autootjes, maar dan groter.

In praktijk pakte dat moeilijker uit dan gedacht. Ik had helemaal geen ervaring met bestuurbare auto’s, dus heb ik het mezelf aangeleerd. Lang leve Google en YouTube.

Het belangrijkste: degelijke servo’s en een aandrijving die sterk genoeg is om een gaspedaal in te drukken of een stuur te laten draaien. Daarnaast is een goede motorcontroller, die alles precies aan stuurt, van essentieel belang.

De servo’s zitten bevestigd op alle besturingselementen van de auto, zonder dat de normale besturing wordt belemmerd. De motorcontroller stuurt alle servo’s en motoren aan. Het sturen is afhankelijk van het type auto. Bij de KITT-replica’s werkt het met tandwiel- en kettingoverbrenging. De auto moet overigens een automatisch koppelsysteem hebben.”

Wat was de grootste uitdaging?

“Alle bedrading en apparatuur onzichtbaar maken. Er bestaan meer op afstand bestuurbare personenauto’s, dus ik wilde me onderscheiden door een opvallende auto te gebruiken. Maar ik wilde de auto alleen showen als ik het voor elkaar kreeg om het hele interieur intact te laten.

Daarnaast was de fail-safe met met het remsysteem een enorme uitdaging. Met zo’n grote auto mag je natuurlijk niet de controle verliezen.”

Jouw auto werd een hit op internet. Nog opmerkelijke reacties gehad?

“Ik kreeg heel veel reacties vanuit de media, maar ik was vooral verrast toen het Amerikaanse FOX Sports me benaderde om mijn filmmateriaal te mogen gebruiken in een commerciële video.

En namens de BBC ben ik benaderd voor de programma’s Outrages Acts Of Science en Outrages Acts Of Danger. Ze wilden de auto in het echt zien om te bewijzen dat-ie echt is. Veel kijkers geloofden dit niet, de programmamakers zelf overigens ook niet.”

Wat is jouw visie op zelfrijdende auto’s in de toekomst?

“Lastige vraag. Technisch is het natuurlijk een geweldige ontwikkeling, die we niet kunnen tegenhouden. Maar autonome auto’s zullen altijd een bepaald risico met zich mee dragen.

Waar ik in ieder geval op tegen ben, is auto’s voorzien van internetmogelijkheden. Weinig mensen weten dat het makkelijk is om een auto te hacken, zelfs als de persoon zich aan de andere kant van de wereld bevindt.”

Wat kunnen we in de toekomst meer van je verwachten?

“Ik zit nooit stil en zoek altijd naar nieuwe uitdagingen. Nu ben ik onder meer bezig met een radiografisch bestuurbare DeLorean, echt een jongensdroom voor mij.

De eigenaar van de Back To The Future-replica is een enorme fan van de films en vond het niet makkelijk zijn auto af te staan aan een onbekende kerel. Maar na de eerste testfilmpjes waren zijn zorgen verdwenen. De auto is in juni klaar, don’t miss it!”

https://www.youtube.com/watch?v=ABNC7YPX9Io

Vorige week spraken we met de gebroeders Marco en Andries van Overbeek, de Utrechtse broers die elektrische hypercar Dendrobium ontwierpen. Lees het interview hier.

Reageer op artikel:
WANT Chat: Bjorn Harms, de man die KITT op afstand bestuurbaar maakte
Sluiten